چکیده:
هدف: ارزیابی رابط کاربر وبگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان از نظر مطابقت با درک کودکان ایرانی است.
روش پژوهش: روش مورد استفاده پیمایشی است و برای سنجش میزان مطابقت رابط کاربر کتابخانه با درک کودکان ایرانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایایی 86 درصد به دست آمد. جامعه نمونه 96 نفر از کودکان 7-14 ساله بوده که به طور هدفمند نمونه گیری شد.
یافته ها: رابط کاربر کتابخانه با درک کودکان ایرانی مطابقت دارد؛ اما سطح درک کودکان سنین مختلف از رابط کاربر با یکدیگر متفاوت است؛ بین سطح تحصیلات والدین و میزان ارزیابی کودک از رابط کاربر ارتباطی وجود نداشته، اما بین میزان آشنایی کودکان با اینترنت، میزان مراجعه به کتابخانه، و میزان ارزیابی آنان از رابط کاربر ارتباط معناداری وجود دارد. سطح درک پسران و دختران از رابط کاربر با یکدیگر اختلاف معناداری ندارد.
Purpose: Evaluation of Children National Library of Iran user interface from the perspective of children’s perception.
Methodology: It’s a survey using a self-designed questionnaire. The Cronbach Alpha was measured 86%. The population consists of 96 children aged 7 to 14 and purposive sampling was used.
Results: The user interface matches children’s perception. Children’s perception of user interface differs in different age groups. There is no relationship between children’s evaluation of user interface and their parents’ education level. However، there is a significant correlation between children’s knowledge of Internet، visiting library and their evaluation of user interface. Also، there seems to be no significant difference between male and female perception of user interface.
خلاصه ماشینی:
یافته ها رابط کاربر کتابخانه با درک کودکان ایرانی مطابقت دارد؛ اما سطح درک کودکان سنین مختلف از رابط کاربر با یکدیگر متفاوت است؛ بین سطح تحصیلات والدین و میزان ارزیابی کودک از رابط کاربر ارتباطی وجود نداشته اما بین میزان آشنایی کودکان با اینترنت میزان مراجعه به ،کتابخانه و میزان ارزیابی آنان از رابط کاربر ارتباط معناداری وجود دارد سطح درک پسران و دختران از رابط کاربر با یکدیگر اختلاف معناداری ندارد کلید واژه ها ادراک رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران کودک نوجوان درک کودکان ۷ تا ۱۴ ساله ایرانی از رابط کاربر وبگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران سارا سهراب زاده | حمد حسن زاده | المیرا کریمی دریافت: ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ پذیرش: ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و مقدمه کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ای است که در آن منابع تمام متن و خدمات کتابخانه به صورت دیجیتالی در اختیار کاربران قرار میگیرد علیپور) حافظی و مطلبی، ۱۳۸۴).
ICDL دیجیتالی در چگونگی تعامل کاربران با آن و در نتیجه عملکرد مطلوب این کتابخانه ها نقش تعیین کننده ای دارد نوروزی و حریری (۱۳۸۸) همانطور که آرمز بیان میکند یک کتابخانه دیجیتالی زمانی عملکرد خوبی دارد که رابط کاربر خوبی داشته باشد به نقل از نوروزی و حریری (۱۳۸۸) طرحهایی وجود دارد که کانون توجه ،آنها ،طراحی توسعه و ارزیابی انواع گوناگون کتابخانه های دیجیتالی برای مخاطبان مختلف از قبیل کودکان است (شیری و عمرانی، ۱۳۸۴) کتابخانه دیجیتالی ،کودکان با مخاطبان خاص خود علاوه بر دارا بودن ویژگیهای کلی کتابخانه های دیجیتالی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند نیاز اطلاعاتی این گروه سنی را برآورده سازد بزرگترین کتابخانه دیجیتالی کودکان در دنیا کتابخانه دیجیتال بین المللی کودکان .