چکیده:
در سال 1375، در اولین کنفرانس آموزش ریاضی ایران که در اصفهان برگزار شد، وظیفه خود دانستم که به عنوان یک متخصص آموزش ریاضی، مقالهای با عنوان «آموزش ریاضی چیست؟» ارائه دهم و علت تلاش برای تاسیس رشته آموزش ریاضی را در کشور بیان نمایم. اکنون پس از شانزده سال، جا دارد که با بازتابی بر این حرکت توسعهای شتابدار، به خود یادآوری کنیم که «چه چیزهایی در حوزه آموزش ریاضی نیستند!». بر این اساس، تحقیق حاضر در قالب فراتحلیلی بر مقالات ارائه شده به دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی در ایران که در اولویت پذیرش واقع نشدند، انجام شد. فایل PDF تمام مقالهها که بدون نام بودند و کدگذاری شده بودند، دادههای این پژوهش را تشکیل دادند. هدف اصلی این پژوهش، بازتاب بر راه رفته شده تا حال است، با این امید که «با درس گرفتن از تاریخ، مجبور به تکرار آن نشویم.»
In 1996 at the first Iranian Mathematics Education Conference (IMEC1) that was held in Isfahan. I obliged myself as a mathematics educator، to inform the mathematics community at large by presenting a paper entitled “what is mathematics education?” to pave the way for the establishment of the master program of mathematics education in Iran. Now، after 16 years، we need to reflect on this rapid development and ask ourselves that “what is not count as mathematics education”. In responding to this serious question، a metaanalysis was conducted that its data consisted of the PDF files of all the rejected research papers to the IMEC12 that were coded and all the personal identification for them were removed. The main purpose of this study is to reflect on what has happened in last 16 years، hoping to “learn from the past to avoid its repetition!”
خلاصه ماشینی:
بدین منظور، به استناد مقاله هایی که در اولویت پذیرش برای دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ٢ قرار نگرفتند، مطالعه ای برای بررسی وضعیت موجود انجام شد تا به کمک نتایج آن ، بتوان پس از شانزده سال ، اندکی در این حرکت توسعه ای شتابدار، تأمل کرده و با بازتابی بر مسیر طی شده ، به خود یادآوری کنیم که چه چیزهایی در حوزه پژوهش های آموزش ریاضی نیستند.
در راستای این توسیه ، لازم است گفته شود که داده های این پژوهش - یعنی مقالاتی که در فراتحلیل از آن ها استفاده شد، محدود به مقالاتی بود که به دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ارسال شده بودند و در اولویت پذیرش قرار نگرفتند.
یافته ها با بررسی مقالات پذیرش نشده به دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ، نکات حائز اهمیتی دیده شد که هر یک به تنهایی، میتوانند موضوع یک تحقیق باشند؛ اما آنچه در این بخش ارائه میشود، تنها مقوله های کلی استخراج شده از این مقالات ، همراه با مستنداتی است که همگی معرف ١ هستند.
09 در هر صورت ، در فراتحلیلی که در رابطه با مقاله های پذیرش نشده در دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران انجام شد، نکات قابل تأمل بسیاری بود که توجه به آن ها، برای تمام متخصصان و متولیان رسمی رشته آموزش ریاضی، سیاست گذاران آموزش ریاضی مدرسه ای، برنامه ریزان درسی ریاضی و از همه مهم تر معلمان ریاضی، ضروری است .