چکیده:
این مطالعه ابتدا به معرفی ماهیت مسائل کلامی و فرایند حل آنها می پردازد سپس با مرور ادبیات پژوهشی در رابطه با مشکلات دانشآموزان در حل مسائل کلامی، به بررسی ریشه اصلی این مشکلات در فهم ناقص مسائل به دلیل دشواری متن و وجود زمینههای ناآشنا در مسائل کلامی دوره راهنمایی پرداخته است. در ادامه به اثربخشی انواع جمله بندی های مجدد زمینه ای، مفهومی و ترکیب آن ها بر تسهیل حل مسائل کلامی پرداخته است. لذا 80 دانش آموز پایه هفتم به صورت تصادفی به یکی از شرایط مذکور و یک گروه کنترل گمارده شدند. دانشآموزان ابتدا به پیش آزمون سپس، به جز گروه کنترل، یکی از انواع آزمون های جمله بندی مجدد مسائل کلامی را پاسخ دادند. نتایج نشان داد که انواع تغییر جملهبندی مسئله کلامی، حل مسئله را تسهیل میکند. این یافتهها میتواند به مولفان کتابهای درسی کمک کند تا به بازنگری و طراحی مجدد مسائل کلامی در کتابهای درسی ریاضی پایه های ششم تا هشتم بپردازند.
This paper، first it has reviewed the literature on the characteristics of mathematical word problems and their solution process. The review revealed that among the root causes for students’ difficulties with mathematical word problems، two factors are salient، namely; the text complexity and the unfamiliar context.
To shed more light on these findings، a factorial experimental study was designed with 80 grade 7 students from a school in middle class residents. These students were randomly put into the four groups of 20 each; two as experimental and two as control group. Four tests were administered as pre-tests and post- tests to compare the students regarding their problem solving skills with the intervention of two kinds of rewording; familiarization and personalization. The major finding of this study is that the rewording per se has meaningful effect on students’ understanding and solving of word problem.
خلاصه ماشینی:
ویژگیهای مسائل کلامی ریاضی دوره راهنمایی ١ و راهکارهای تسهیل فرایند حل آن ها The characteristics of mathematical word problems at the middle school and suggested strategies to facilitae their solution process مجید حق وردی ٢ M.
Haghverdi (Ph. D) این مطالعه ابتدا به معرفی ماهیت مسائل کلامی و فرایند حل آن ها می پردازد سپس با مرور ادبیات پژوهشی در رابطه با مشکلات دانش آموزان در حل مسائل کلامی ، به بررسی ریشه اصلی این مشکلات در فهم ناقص مسائل به دلیل دشواری متن و وجود زمینه های ناآشنا در مسائل کلامی دوره راهنمایی پرداخته است .
این در حالی است که قبل از این که دانش آموزان بتوانند از مهارت های ریاضی در حل مسائل کلامی استفاده کنند، نیاز به توانایی خواندن مسئله برای فهمیدن آن دارند.
درمجموع ، بررسی ادبیات پژوهشی این حوزه نشان میدهد که مهم ترین دلایل دشواری حل مسائل کلامی ریاضی برای دانش آموزان ، دشواری متن مسئله ، طراحی زمینه های نامناسب در مسائل و استفاده از روش ها یا استراتژیهای نامناسب است .
راهکارهای تسهیل فرایند حل مسائل کلامی با توجه به ماهیت مسائل کلامی ریاضی و اهمیت مرحله بازنمایی و فهمیدن مسئله برای دانش - آموزان در همه دوره های تحصیلی، شناخت و بررسی راهکارهای مؤثر بر حل آن ها، ضروری است .
لذا با توجه به هدف پژوهش ، فرضیه زیر تبیین شده است : فرضیه تحقیق : اعمال انواع جمله بندی های مجدد(زمینه ای، مفهومی و ترکیب این دو) بر مسائل کلامی ریاضی، حل آن ها را تسهیل میبخشد.
The role of rewording and context personalization in the solving of mathematical word-problems.