چکیده:
در اواخر دهه 70 میلادی، آموزش ریاضی واقعیت مدار (RME) در پاسخ به نهضت ریاضی جدید در امریکا و رویکرد آموزش ریاضی مکانیکی در هلند توسط فرودنتال و همکارانش معرفی شد. بر اساس این رویکرد، برنامه های آموزشی باید فرصتی در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا از طریق انجام دادن فعالیت های مناسب، به بازآفرینی ریاضی بپردازند. در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران نیز ملاحظه می شود که در بخش جهت گیری های کلی در سازمان دهی محتوا و آموزش حوزه یادگیری ریاضی، بر وجه واقعیت مداری برنامه به طور ضمنی، تاکید شده است. در این مقاله، ضمن معرفی جنبه های مختلف این رویکرد برنامه ای در آموزش ریاضی، به پژوهشی اشاره می شود که به روش تحلیل محتوا انجام شد و مضمون موردنظر برای تحلیل محتوا، واقعی بودن زمینه های مورد استفاده در کتاب تازه تالیف ریاضیات 1 بود.
In the late 70''s، in reaction to both «New Math» movement in the United States and «mechanistic mathematics education» approach to mathematics education in Netherland، Realistic Mathematics Education (RME) has been introduced by Freudenthal and his colleagues. In this educational approach، Freudenthal considered mathematics as a human activity. Based on this approach، education should give students the opportunity to re-invent mathematics by doing appropriate activities. Recently، the National curriculum of Islamic Republic of Iran has been developed by the Ministry of Education to provide educational policies. In this document، an implicit emphasis on so called “realistic” aspect of the program can be seen in the mathematics curriculum framework section. In this paper، I first، introduce the different aspects of RME، and then this educational approach has been traced in the newly written mathematics textbooks in Iran.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، ضمن معرفی جنبه های مختلف این رویکرد برنامه ای در آموزش ریاضی، به پژوهشی اشاره می شود که به روش تحلیل محتوا انجام شد و مضمون موردنظر برای تحلیل محتوا، واقعی بودن زمینه های مورد استفاده در کتاب تازه تألیف ریاضیات ١ بود.
درمجموع ، دیدگاه فرودنتال نسبت به آموزش ریاضی را میتوان چنین خلاصه کرد که ریاضی قبل از هر چیز، به عنوان یک فرایند و فعالیت انسانی دیده شود، درحالی که انتظار میرود این 1 Freudenthal 2 New Math Era 3 Wittmann 4 Useful Mathematics 5 Gravemeijer Terwel 6 Pure Mathematics 7 Mathematizing 8 Human Activity 9 Van den Heuvel - Panhuizen 38 فعالیت به تولید ریاضی به عنوان محصول نهایی نیز منجر شود.
این بررسی از آن جهت ضرورت دارد که نویسندگان این بخش از برنامه درسی ملی و متعاقب آن ، برنامه ریزان و مؤلفان کتاب تازه تألیف ریاضیات ١، به عنوان اولین محصول تولید شده با رویکرد این بخش از برنامه درسی ملی، دلایلی برای تبیین رویکرد آموزشی آن برشمرده اند که به طور کلامی ٣، با نظریه آموزش ریاضی واقعیت مدار، مشابهت چشمگیری دارد؛ بنابراین ، جا دارد که با ویژگیهای معرفی شده توسط این نظریه ، محک زده شود.
) 1 Sutarto Hadi, Tjeerd Plomp Suryanto 2 Junior High School 3 In- service Education for Indonesia Mathematics Teachers (IndoMath) 4 Practical Knowledge 47 با توجه ضرورت و کارکرد حوزه یادگیری ریاضی در کلان برنامه درسی ملی، ملاحظه میشود آنچه بیشتر موردنظر برنامه ریزان قرار داشته ، کاربرد ریاضی است ؛ چنان که به عنوان هدف اساسی این حوزه یادگیری آورده اند که «توانایی به کارگیری ریاضی در حل مسائل روزمره و انتزاعی، از اهداف اساسی آموزش ریاضی میباشد».