چکیده:
در بخش اول این مقاله، ابتدا به معرفی اجمالی طرح مسئله پرداخته می شود و پس ازآن، برخی از چارچوب ها و دسته بندی هایی که در خصوص طرح مسئله طراحی شده اند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در بخش دوم مقاله، پژوهشی که در ایران انجام شده، معرفی و تشریح می شود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل انجام شده است و هدف آن، بررسی تاثیر پرورش مهارت طرح مسئله بر توانایی حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی است. یافته های بخش اول نشان می دهد که مهارت طرح مسئله، با توانایی حل مسئله، خلاقیت و تفکر واگرا در ارتباط است و باعث ارتقای هم می شوند. همچنین، از فرایند طرح مسئله می توان به عنوان ابزاری جهت به دست آوردن آگاهی بیشتر نسبت به آنچه در ذهن دانش آموزان می گذرد، استفاده نمود. نتایج تحلیل آزمون t در بخش دوم پژوهش نشان می دهد که استفاده از فعالیت های طرح مسئله در کلاس درس و پرورش مهارت طرح مسئله در دانش آموزان، توانایی حل مسئله آن ها را ارتقا می بخشد.
In the first part of this study، first a brief introduction of problem posing was present and then، some frameworks and classifications of problem posing were reviewed. In the second part of the study the research that has been conducted in Iran was introduced. This quasi-experimental study was conducted with experimental and control groups which aimed to investigate the impact of fostering mathematics problem posing skills on 8th grade students’ ability to solve mathematical problems. The findings of the first part showed that problem posing skills was associated with problem solving ability، creativity and divergent thinking، and they improved each other. Problem posing process also could be used as a tool to gain a greater awareness of what''s going on in the minds of students. T-test analysis of the second part of paper showed that doing problem posing activities in the classroom made a significant difference in students'' problem solving skills.
خلاصه ماشینی:
کیلدیر و سزن ٨ (٢٠١١) معتقدند «حل مسئله یکی از رویکردهایی است که بارها برای توضیح 1 Problem Posing 2 Einstein Insfeld 3 Stoyanova Ellerton 4 Silver 5 Mathematical Problem Posing 6 Kontorovich, Koichu, Leikin Berman 7 Yuan Sriraman 8 Cildir Sezen 008 یک موضوع ریاضی یا تعیین موفقیت دانش آموزان ، به کار رفته است .
آیا پرورش مهارت طرح مسئله ریاضی بر توانایی حل مسئله دانش آموزان تأثیر دارد؟ 1 Lowrie 2 Problem posing situation 3 Misconceptions, Prejudices Deficiencies 4 Kilpatrick 5 The National Council of Teachers of Mathematics: NCTM 011 (رجوع شود به تصویر صفحه) طرح مسئله طی چند دهه اخیر، فرایند طرح مسئله ریاضی توسط برخی از محققان و آموزشگران ریاضی (به عنوان مثال ، انگلیش ١، ١٩٩٧؛ کای ٢، ١٩٩٨؛ کای و هوانگ ٣، ٢٠٠٢) مورد مطالعه قرار گرفته و تعاریفی برای آن ارائه شده است .
1 General Problems 2 Extended Problems 3 Vistro-Yu 4The art of problem posing 5 Lavy Bershadsky 6 Song, Yim, Shin Lee 019 (رجوع شود به تصویر صفحه) براون و والتر (٢٠٠٥) متذکر شده اند که این طرح واره خطی نیست ، یعنی برای رفتن به هر سطح لزوما به گذشتن از سطوح قبلی نیاز نیست و تقریبا هر سطح ، میتواند بر سطح های دیگر اثر بگذارد.