چکیده:
این مطالعه، به بررسی فرآیند تغییر ادراک معلمان دوره ابتدایی پایههای 3 تا 5 میپردازد که در دوره رشد حرفهای «تفکر جبری، اساس ریاضیات ابتدایی» شرکت کردند. تفکر جبری به عنوان تفکر تابعی، اساس طراحی دوره و به کارگیری و تولید منابع در طول دوره بود. برای بررسی فرآیند تغییر و ارتقای معلمان، از مدل «پذیرش مبتنی بر دغدغه» (CBAM) به عنوان چارچوب نظری مطالعه، استفاده شد. این مدل ، روشی برای اجرا و مدیریت و ارزیابی برنامههای نوآوری است که در این پژوهش، از یکی از ابزارهای آن به نام «پیمایش دغدغهها» جهت اجرا، مدیریت و ارزیابی کارآمدی این دوره آموزشی و تحلیل فرآیند تغییر معلمان، استفاده شد. این ابزار، توصیفی قدرتمند از میزان پویایی و درگیر شدن فرد را برای تغییر، فراهم میکند. بدین سبب از آن، به عنوان وسیله ای برای رتبه بندی دغدغه های شرکتکنندگان در سه بعد «خود»، «تکلیف» و «تاثیر» در هفت سطح آگاهی، اطلاعاتی، شخصی، مدیریت، پیامد، همکاری و تمرکز مجدد، استفاده شد. نتایج حاصل از به کارگیری مدل، تغییرات موثر در میزان آگاهی، مدیریت برنامه و تولید تکلیفهای مناسب برای تحقق اهداف برنامه در معلمان را نشان داد. تعدادی از معلمان تا سطح «تکلیف» و «تاثیر» از مراحل دغدغه، ارتقا یافتند. در ضمن، بر اثر کار با معلمان و با تکیه بر مفهومپردازیهای آنان، الگویی برای پرورش تفکر تابعی به دست آمد.
This study explores the process of change of grades 3 to 5 elementary teachers، who participated in a professional development program «Algebraic Thinking: Foundation of Elementary Mathematics». Algebraic thinking as a functional thinking was the centerpiece of the program. The “Concern Base Adaptation Model” (CBAM) was used as methodology. The results of the study showed the significant changes in information، program management and task designing of teachers. Significantly، their understanding about functional thinking progressed. Finally a model was designed for integrating functional thinking in elementary mathematics curriculum as a result of this study.
خلاصه ماشینی:
ارایه الگویی برای ارتقای توانمندی معلمان دوره ابتدایی، به منظور پرورش استدلال جبری و تفکر تابعی دانش آموزان Developing a model to enhance elementary teachers’ ability to foster functional thinking and algebraic reasoning in elementary students نسیم اصغری ١ N.
Asghari (Ph. D) این مطالعه ، به بررسی فرآیند تغییر ادراک معلمان دوره ابتدایی پایه های ٣ تا ٥ می پردازد که در دوره رشد حرفه ای «تفکر جبری ، اساس ریاضیات ابتدایی» شرکت کردند.
کاپوت (١٩٩٨) این جبر را «موتور بیعدالتی» میخواند و همگان را به تبدیل جبر به «موتور قدرت ریاضی» و «جبری کردن » برنامه درسی از «پیش دبستانی تا پایه 1 National Assessment of Education Progress: NAEP 2 National Council of Teachers of Mathematics: NCTM 3 P.
1 Survey of Concern: SOC 037 فرضیه و سؤال پژوهش این پژوهش ، مبتنی بر فرضیه زیر بود: فرضیه : دغدغه های معلمان نسبت به تفکر تابعی، درنتیجه شرکت در برنامه رشد حرفه ای «تفکر جبری، اساس ریاضیات ابتدایی: تفکر تابعی»، تغییر مییابد.
هم چنین ، سؤال زیر، این پژوهش را هدایت کرد: سؤال پژوهش : میزان دغدغه های معلمان نسبت به تفکر تابعی، درنتیجه شرکت در برنامه رشد حرفه ای «تفکر جبری، اساس ریاضیات ابتدایی: تفکر تابعی» چقدر است ؟ برنامه رشد حرفه ای معلمان به مدت شش ماه و در هر هفته ، سه ساعت در کلاس های مربوط به این دوره حضور داشتند و در طول هفته ، از طریق ایمیل ، تلفن و وبلاگ ، با پژوهشگر در تماس بودند و در صورت لزوم ، جلساتی با چند نفر از آن ها، برگزار میشد.