چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت روند و محتوای مقالات منتشر شده در «مجلهروان شناسی» است. برای انجام پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است، بدین منظور به بررسی موضوعات مورد استفاده در این مجله، تعیین روش های پژوهشی به کار رفته در مقالات، تعیین روش های آماری مورد استفاده، تعیین توزیع فراوانی استنادات به مقالات فارسی و انگلیسی، همچنین میزان استفاده از مقالات جدید و قدیم پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر از طریق تمام شماری تمامی نسخه های مجله روان شناسی از سال اول انتشار یعنی سال 1376 تا سال 1390 که شامل 60 شماره و تعداد 352 مقاله می باشد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش چک لیست تحلیل محتوا بود. نتایج نشان داد که بیشترین موضوعات مورد استفاده به ترتیب روان شناسی سلامت، اثربخشی رویکردهای درمانی و آموزشی، شخصیت، یادگیری و پیشرفت تحصیلی و روان سنجی بوده است. در خصوص روش پژوهش بیشترین میزان استفاده از روش های همبستگی، آزمایشی، زمینه یابی و پس رویدادی بوده است. در بخش روش های آماری، روش های همبستگی، تحلیل واریانس و آزمون های تی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. در نهایت در خصوص منابع مورد استفاده در مجلات در کل میزان استفاده از منابع لاتین بیشتر از منابع فارسی بوده است و همچنین به تدریج مقالات از تک مولفی به سمت چند مولفی و مشارکتی بودن سوق یافته اند.
The purpose of this research was to study of trend and content of the articles published in the Journal of Psychology، which as one of the first Iranian scientific journals in the field of psychology، has followed a general approach for publication of subjects. The research method using for this study was content analysis. For this purpose، all 60 issues of the journal were analyzed for determination of subject areas، research methods، the statistical methods used in the articles، the frequency distribution of citations to papers in Persian and English articles، and also the rate of article using in the new and old articles. The study population was all articles published in the Journal of Psychology from spring 1996 to winter 2012. which include 60 issues، and 352 articles. Content analysis check list was used as instrument in this study. The results showed that the most frequent subjects used were psychology of health، education and treatment effectiveness approaches، personality، learning and educational achievement and psychometrics. In terms of research method correlation methods، experimental، attitude survey، and retrospective studies respectively were the most using methods. In terms of statistical methods، correlation methods، analysis of variance، and t-tests had the highest frequency. Finally، analysing the references used in the journal showed that the rates of using foreign references were more than the Persian references. It was also found that single author articles gradually led in to collaborative articles.
خلاصه ماشینی:
روند انتشار يافته هاي پژوهش هاي روان شناختي در مجلۀ روان شناسي از سال ١٣٧٦ تا ١٣٩٠ o Trend of Psychoogica Research Pubished in the o Journa of Psychoogy from 1996 to 2012 دکتر جليل فتح آبادي * سامان کمري * محمد شريفي * چکيده هدف پژوهش حاضر شناخت روند و محتواي مقالات منتشر شده در «مجلۀروان شناسي» است .
براي انجام پژوهش حاضر از روش تحليل محتوا استفاده شده است ، بدين منظور به بررسي موضوعات مورد استفاده در اين مجله ، تعيين روش هاي پژوهشي به کار رفته در مقالات ، تعيين روش هاي آماري مورد استفاده ، تعيين توزيع فراواني استنادات به مقالات فارسي و انگليسي، همچنين ميزان استفاده از مقالات جديد و قديم پرداخته شده است .
جامعۀ آماري پژوهش حاضر از طريق تمام شماري تمامي نسخه هاي مجله روان شناسي از سال اول انتشار يعني سال ١٣٧٦ تا سال ١٣٩٠ که شامل ٦٠ شماره و تعداد ٣٥٢ مقاله مي باشد مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است .
تحليل محتواي مقاله هاي مجلۀ روان شناسي بر اساس پنج دسته از ملاکهاي عمومي انجام شده که عبارتند از: «ملاکهاي مربوط به موضوعات مورد بررسي»، «ملاکهاي قسمت روش پژوهش »، «روش آماري»، «تعداد مولفين » و «تعداد منابع » مورد استفاده و همچنين تعداد منابع جديد و قديم فارسي و لاتين انجام شده که در قسمت يافته ها آمده است .
Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content anaysis of pubication in seected journas.