Skip to main content
فهرست مقالات

انوشگی در ایران باستان

نویسنده:

(14 صفحه - از 84 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : گاو ،جم ،کاووس ،اساطیر ،مهر ،افراسیاب ،مرگ ،زرتشتی ،مار ،دژ ،دینی ،روایات ،ایرانی ،آیین ،شاه ،میترا ،آب ،ایزد ،اوستا ،کتیبه ،جمشید ،هندی ،حیات ،کوه ،بی‌مرگی ،ایران باستان ،قربانی ،زمین ،آیین مهری ،بی‌مرگی جمشید در روایات هندی

خلاصه ماشینی:

"این دژ(که در مورد جمشید همچون افراسیاب در زیر زمین قرار گرفته‌ است)را که تنی چند از خدایان و شاه خدایان آریایی دیگر نیز سرور و دارنده‌ی چیزی مشابه آن هستند،می‌بایست بهشتی زمینی در سنت دینی‌ ایرانیان باستان دانست که البته ریشه در دوران کهن هند و ایرانی و حتی‌ قدمی‌تر از آن هند و راوپایی در،در اساطیر یونانی«الیزه»را که جایگاه‌ قهرمانان جاودانه است می‌توان برابر آن دانست،روایات هندی نیز اسطوره‌ای کهن دژ جم را به نیکی حفظ کرده است،مهابهارات در باب‌ درخشش و شکوه یمه چنین می‌آورد: «نارده گفت:«ای یودییشتیره،اکنون من انجمن سرای یمه پسر ویوسنت را که،ای پسر پرتا،به دست ویشو کزمن ساخته شد،توصیف‌ خواهم کرد. روایات شرقی‌ یعنی روایات ایرانی چندن آگاهی‌های روشن و مشخصی درباره‌ی‌ نوشابه‌ی بی‌مرگی و پیوند آن با میترا به دست نمی‌دهند،چنان که حتی‌ گاوکشی معروف و مشهور مهر نیز نشان و نمودی در اساطیر و روایات دینی‌ موجود ایرانی ندارد،البته با توجه به روایات مرتبط با کاووس و جمشید و افراسیاب که تا به اینجا بررسی کردیم می‌توان به طور قطع و یقین اظهار داشت که حکایاتی مشابه آنها پیرامون مهر و کیش او وجود داشته است که‌ در نتیجه‌ی مبارزیه‌ی زرتشت با آیین مهری و رسم خونین قربانی‌های‌ حیوانی این شواهد از میان رفته‌اند و از سنت دینی حذف شده‌اند،اما اساطیر مهر پرستی غربی هم حکایت آب حیات و هم گاو اوژنی میترا را که‌ یقینا مأخوذ از اساطیر ایرانی غیر مزدایی است،حفظ نموده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.