چکیده:
زمینه: مشخص کردن ابعاد (عاملها) موجود در آزمونها اهمیت بسزایی برای سایر اهداف آزمونسازی دارد. این موضوع در دادههای دو ارزشی اهمیت بیشتری داشته و با چالشهای بیشتری نیز همراه است. هدف: هدف این مطالعه مشخص کردن ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس مقایسه نتایج هشت روش تعیین ابعاد دادههای دو ارزشی است. روش: این روشها عبارتند از: روش ناپارامتریکDIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤالها بر اساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جوابهای آنها، تحلیل عاملی کل اطلاعات، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤالها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل عاملی تأییدی. ابتداروشها به طور مختصر توصیف و سپس بر اساس دادههای آزمون 55 سوالی ریاضی رشته ریاضی فیزیک 92-91 مقایسه شدهاند. یافتهها: نتایج تاییدی بر این مطلب است که باید بین تعداد خوشه و ابعاد متعامد تمایز قایل شد. بحث و نتیجهگیری: از آنجا که تعداد خوشهها حد بالایی برای تعداد ابعاد است و اکثر روشهای تعیین ابعاد منعکس کننده خوشهها هستند تا ابعاد متعامد، پس بهتر است بسته به هدف مورد نظر، همراه با ملاحظات منطقی و محتوایی، از چندین روش برای این منظور استفاده کرد.
Background: Determining dimensions (factors) of tests has a significant importance for other testing purposes. The issue has more importance in binary data and is associated with greater challenges.
Objectives: The object of present study is differentiating of orthogonal dimensions from item clusters basedcomparison of eight methods of determining dimensions of binary data.
Methods: the methods are: DIMTEST nonparametric method، DETECT nonparametric method، Content analysis of items based on expert judgment and review their answers. Full information factor analysis، cluster analysis based on angle between item vectors، parallel analysis، MAP test and confirmatory factor analysis. First the methods are briefly described and then based on 55 items math test are compared.
Results: The results are a confirmation to the subject that a distinction must be made between the number of clusters and orthogonal dimension.
Conclusion: Since the number of clusters is an upper limit to the number of dimensions and most methods of determining of dimensions reflect clusters than orthogonal dimensions، then it is better Depending on the desired target، along with content and logical consideration، several methods be used for this purpose.
خلاصه ماشینی:
روش : این روش ها عبارتند از: روش ناپارامتریک DIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤال ها براساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جواب های آن ها، تحلیل عاملی کل اطلاعات ، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤال ها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل ٭برگرفته از رساله دکتری با عنوان "مقایسه کارایی مدل های جبرانی و غیرجبرانی چندبعدی نظریه سؤال پاسخ در برآورد پارامترهای سوال و فرد: مورد آزمون های سراسری ورود به دانشگاه " دانشکده روان شناسی، دانشگاه تهران ١- استادیار گروه تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول ) b.
Vehkalahti, Puntanen & Tarkkonen 7.
به دست آوردن داده های تک بعدی از آزمون های چندبعدی و داده های چندبعدی از آزمون های تک بعدی حاکی از پیچیدگی موضوع بعد دارد و نشان میدهد که بازنمایی ماتریس نمرات حاصل از اجرای آزمون ها و مشخص کردن تعداد ابعاد لازم برای تبیین روابط متقابل در این ماتریس هم به حساسیت سؤال های آزمون نسبت به تفاوت های فردی در فضای توانایی (تعداد ابعادی که آزمون قادر است افراد را در آن ها تفکیک کند) و هم به میزان تغییرپذیری آزمودنیهای نمونه در سازه هایی که آزمون برای اندازه گیری آن ها ساخته شده (ابعادی که افراد آزمون دهنده در آن متفاوتند) وابسته است .
"The effects on parameter estimation of sample size ratio, test length and trait correlation in a two-dimensional, two-parameter, compensatory item response model with dichotomous scoring.
"A comparison of selected empirical methods for assessing the Structure of responses to test items.