چکیده:
یکی از وظایف اصلی و مهم فدراسیونهای ورزشی سنجش و ارزیابی عملکرد آنهاست، بهطوری که هرگونه ادامۀ همکاری مربیان را در سطح ملی تحت تأثیر خود قرار میدهد. هدف از انجام این تحقیق، مطالعۀ اکتشافی معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور است. تحقیق حاضر در دو بخش کیفی و کمی و به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. در بخش کیفی با مطالعۀ ادبیات تحقیق و جلسات بحث و بررسی با نخبگان، متغیرهای اثرگذار در ارزیابی عملکرد مربیان ملی شناسایی شد. در بخش کمی پرسشنامهای با 35 سؤال پاسخ بسته تهیه شد که پنج تن از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید و طی مطالعهای مقدماتی ضریبپایایی آن به روش آلفای کرونباخ 974/0تعیین شد (01/0P
خلاصه ماشینی:
نمـازی زاده (٩) نیـز در تحقیق خود در سال ١٣٧٦ اظهار می کند مربی باید بتواند بهترین بازیکن را برای تیم خود انتخـاب کند؛ کسی که به نظر او می تواند از عهدة انجام کار برآمده و تکلیف تعیین شـده را بـه نحـو مطلـوب اجرا کند؛ بنابراین ، بر اساس نظر محققان فوق ، برقراری ارتباط میان مربی و بازیکنان از اصـلیتـرین وظایف مربیان است و نتایج تحقیقات متعددی بر اهمیت آن تأکید کرده اند.
نتایج مورد نظر در جداول ٤ تا ٨ خلاصه شده است : تواناییهای فنی: مطابق داده های جدول ٤ عامل تواناییهای فنی مربیان به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور آشکار شده که متغیرهای تبیین کنندة آن و بارهای عاملی هر یک در تبیین این عامل به ترتیب در جدول ٣ معرفی شده اند.
مهارت های ویژه : مطابق داده های جدول ٦ مهارت های ویژه یکی دیگر از معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور است که متغیرهای تبیین کنندة آن و بارهای عاملی هر متغیر در تبیین این عامل به ترتیب در جدول ٦ معرفی شده اند.
« تواناییهای عملیاتی(اجرایی) » - یافته های این تحقیق در تأیید حضور متغیر «تهیۀ برنامه های ویژه برای مسابقات تیم ملی در سطوح ملی، منطقه ای، قاره ای و جهانی» با یافته های سابوک که معتقد است اهداف تیمی و برنامه ریزی مربی اهمیت خاصی در موفقیت وی دارد و کاچ که توانایی مربی را در برنامه ریزی و طراحی نقشه ، تفسیر و تعبیر موقعیت ها، به کارگیری، اجرا و رهبری به عنوان عواملی مدیریتی در مسابقات مختلف از مهم ترین معیارهای ارزیابی مربیان میداند، همسو است .
USATT COACHING CERTIFICATION CRITERIA AND CURRICULUM (2008) from www.