چکیده:
بیتردید یکی از مهمترین دغدغهها و چالشهای آتی واحدهای صنعتی کشور، ازجمله در گروه صنایع غذایی که به گواه مطالعات انجامشده دارای پتانسیل مناسب تولیدی و مزیت نسبی صادراتی میباشند، چگونگی مواجهه با شرایط عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) میباشد. لذا در این مطالعه بر آنیم تا با بهرهگیری از ماتریس تحلیل سیاستی (PAM) بهعنوان ابزاری که با استفاده از دقیقترین اطلاعات هر بنگاه اقتصادی امکان محاسبه و تحلیل شاخصهای دقیق و قابلاتکا برای سنجش و تحلیل مزیتها و رقـابتپذیری هـر شرکت به تفکیک محصولات تولیدی را فـراهـم میسازد، الگویی برای سنجش و ارزیابی توان رقابتی و میزان آمادگی بنگاههای اقتصادی کشور در شرایط الحاق به WTO ارائه نماییم. برای این منظور بهعنوان نمونه شش محصول شرکت (الف) از گروه صنایع فرآوردههای شیری کشور به دلیل ارائه داوطلبانه اطلاعات مالی و حسابداری صنعتی توسط شرکت مذکور بررسی شد. نتایج محاسبات نشان داد با توجه به شاخصهای مزیت نسبی، شامل؛ شاخص هزینه منابع داخلی (DRC)، سودآوری خالص اجتماعی (NSP) و شاخص هزینه به منفعت اجتماعی (SCB)، بهجز شیر پرچربی پاستوریزه 946 سیسی، تمامی محصولات موردمطالعه شرکت (الف) دارای مزیت نسبی میباشند. مقادیر شاخص توان رقابت صادراتی (Ucx) برای شش محصول موردمطالعه شرکت (الف) نشان داد که این شرکت در تمامی محصولات موردبررسی بهجز خامه صبحانه 100 گرمی توان رقابت هزینهای با رقبای جهانی را دارا میباشد. همچنین نتایج بررسی شاخص ضریب حمایت اسمی از نهاده (NPCI) و ضریب حمایت اسمی از محصول (NPCO) برای تمامی محصولات موردمطالعه شرکت (الف) نشان داد که تولیدکنندگان این محصولات بهنوعی مالیات غیرمستقیم پرداخت مینمایند
While export comparative advantage and potential abilities of national firms (in particular food industries) have been approved in miscellaneous studies, their confrontation of circumstances concerning WTO accession is considered as one of the most important challenges of Iran’s economy. The paper aims at presenting a model for assessment and measurement of firms’ competitiveness and level of readiness for WTO accession based on Policy Analysis Matrix (PAM). This method provides the possibility of evaluation and analysis of accurate indices for assessing and analyzing advantage and competitiveness of each firm’s products separately by means of each firm’s most valid information. Six product Company of the dairy products industry were evaluated because Providing voluntary of financial and accounting information. The results showed that according to DRC and SCB indices, except Pasteurized High Fat 946 cc Milk, all products of Company have comparative advantage. Values for UCx index for the aforementioned 6 products reveal that all products of Company (except Breakfast Cream) are competitive (in terms of cost) in international markets. In addition, results for NPCI and NPCO indices show that producers of these products pay indirect taxes someway.
خلاصه ماشینی:
World Trade Organization Yeung آیا محصولات تولیدی شرکت (الف) 1 در شرایط موجود دارای مزیت نسبی هستند؟ آیا دولت حمایت مؤثر و مثبتی از این صنعت دارد؟ و نهایتا، آیا شرکت (الف) قادر است در شرایط الحاق ایران به WTO رقابتپذیری خود را حفظ نماید؟ به نظر میرسد الگوی ماتریس تحلیل سیاستی 2 (PAM) قادر است این امکان را فراهم سازد که بتوان با در اختیار داشتن اطلاعات تفصیلی مالی و حسابداری صنعتی یک صنعت همگن یا یک شرکت عمده فعال در یک صنعت همگن، نظیر صنعت فرآوردههای شیری، به ارزیابی میزان رقابتپذیری هرکدام از محصولات مربوطه با استفاده از قیمتهای نسبی و سایهای و شاخصهای؛ هزینه منابع داخلی 3 (DRC)، مزیت نسبی آشکارشده 4 (RCA)، توان رقابت داخلی، توان رقابت صادراتی و ...
سای 6 (2001) مزیت نسبی انواع گلهای شاخه بریده صادراتی تایلند را Ali and Khan Ugochukwu and Ezedinme Winter-Nelson and Aggrey-Fynn Shahabuddin and Dorosh Funing and Lonbo Tsai با استفاده از شاخصهای هزینه منابع داخلی تولید و خالص منفعت اجتماعی بررسی نمود.
تحلیل نتایج ماتریس تحلیل سیاستی درباره محصولات منتخب شرکت (الف) نشان داد که از بین شش محصول موردمطالعه تنها شیر 1/3 درصد چربی پاستوریزه 946 سیسی با توجه به مقدار شاخصهای DRC، SCB و NSP فاقد مزیت بوده و محصول ماست موسیر چکیده پرچرب 500 گرمی بالاترین میزان مزیت نسبی را در بین محصولات شیری موردمطالعه دارد.
مقدار شاخص ضریب حمایت اسمی از نهاده (NPCI) و ضریب حمایت اسمی از محصول (NPCO) برای تمامی محصولات موردمطالعه شرکت (الف) نشان داد که تولیدکنندگان این محصولات بهنوعی مالیات غیرمستقیم پرداخت مینمایند، بهعبارتدیگر، دولت نخواسته یا نتوانسته است که به کاهش هزینههای تولید محصولات مذکور کمک نماید.