چکیده:
مهدویت در فرهنگ شیعه، از جمله آموزههای اعتقادی و بلکه از ضروریات مذهب به شمار میآید. گسترش فرهنگ مهدویت در عصر غیبت، منوط به شناخت صحیح از این فرهنگ و حضور ایثارگرانه و فعال پیروان حقیقی این مکتب است و وقف به عنوان یکی از پشتوانههای مالی حکومت اسلامی و نمادی از اخلاص ولایی، ابزاری قوی برای حضور عبادی و فعالیت در این عرصه میباشد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی - موضوعی و با ابزار کتابخانهای(مطالعه اسناد و منابع معتبر و استناد به آنها) تهیه شده و پس از بیان کوتاهی در خصوص کلیات وقف و فرهنگ انتظار، درصدد است تا با تبیین رابطه متقابل فرهنگ انتظار و وقف، بر اهمیت فعالیت موثر و کاربردی در این دو عرصه ارزشمند در جامعه اسلامی تاکید ورزد.
خلاصه ماشینی:
) [2] انتظار غلط و ویرانگر علامه مطهری (رحمت الله علیه) در این باره مینویسد: [این نوع انتظار حاصل] برداشت قشری مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که صرفا ماهیت انفجاری دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ستمها، تبعیضها، اختناقها، حقکشیها و تباهیها ناشی میشود.
وقف در خدمت مهدویت به طور کلی میتوان وظایف یک مسلمان را در قبال حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در چهار عنوان خلاصه کرد: الف: معرفت ب: محبت ج: اطاعت د: بلاغت(تبلیغ فرهنگ مهدوی) علیالقاعده انجام وظایف ذکر شده نیاز به پشتوانه قوی مالی دارد تا فرد بتواند در سطح گسترده و عالی آنها را به انجام رسانده و به هدف نهایی نائل شود.
زیرا امروزه بحث اعتقاد به مهدویت و ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از خطرات جدی برای جامعه غرب محسوب میشود، بدین سبب آماج حملات و هجمههای شدید، بهویژه هجمه فرهنگی قرار گرفته است.
نتیجه حاصل این نوشتار آن است که بین مهدویت(فرهنگ انتظار) و نهاد وقف یک رابطه متقابل وجود دارد.
پیشنهاد به نظر میرسد که جامعه امروز ما علاوه بر آن که نیاز به فرهنگسازی در زمینه وقف دارد، میبایست اهداف و نیات واقفان نیز به سوی نیازهای موجود برای رسیدن به جامعه مهدوی و منتظر، هدایت شود؛ لذا پیشنهاد میشود سازمان اوقاف با بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این زمینه همکاری و هماندیشی نموده و واحدی مجزا در سازمان اوقاف در این جهت تأسیس و فعال شود.