چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی رابطه بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان بود. گروه نمونه شامل 240 نفر دبیر (130 نفر مرد، 110 نفر زن) از دبیرستان های شهر قزوین بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به سه ابزار: هوش معنوی کینگ (2008)، راهبردهای مدیریت زندگی فروند و بالتز (2002) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) پاسخ دادند. داده ها به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی معلمان با رفتار شهروندی سازمانی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و مولفه های هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی می توانند تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کنند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی از عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی هستند.
The purpose of this study was to identify the relationship between spiritual intelligence (SQ) and life management strategies with teachers’ organizational citizenship behavior (OCB). Participants were 240 teachers (130 male، 110 female) from high schools of Qazvin these teachers were selected through cluster sampling complated and answered three questionnaires: The SISRI-24 King 2008)، the Life Management Strategies Freund and Ballets (2002) and the Organizational Citizenship Behavior Podsokoff et al (1990). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and step-wise regression analysis. significant positive relationships were found between spiritual intelligence and life management strategies، teachers with organizational citizenship behavior and there were strong correlations between spiritual intelligence and life management strategies with organizational citizenship behavior. Reasearch findings indicate that spiritual intelligence and life management strategies are effective factors organizational citizenship behavior.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان ✓ The Relationship between Spiritual Intelligence and Life-management Strategies with Organizational Citizenship Behavior of Teachers ✓ منصور رضائی 1 Mansour Rezaee, M.
داشتن هوش معنوی بالا و استفاده از راهبردهای مدیریت زندگی از جمله عوامل و متغیرهایی هستند که می توانند به معلمان کمک کنند علاوه بر شرح وظایف رسمی خود تمام رفتارهای مورد نیاز برای اثربخشی و تحقق اهداف مدرسه را پیش بینی کنند و انتظار می رود با تعیین رابطه بین متغیرهای هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی، پیامدها و تاثیرات آنها پیش بینی و در برنامه ریزی ها لحاظ گردد.
5 نتایج ضریب همبستگی نشان داد که مولفه های راهبردهای مدیریت زندگی (هدف گزینی انتخابی، هدف گزینی بر مبنای شکست ، بهینه سازی و جبران ) با مولفه های رفتار شهروندی سازمانی (وجدان کاری، نوع دوستی، جوانمردی، آداب اجتماعی و احترام و تکریم ) رابطه مثبت و معناداری دارد (جدول ٢).
o نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام ، نشان داد که متغیر پیش بین «هوش معنوی» (آگاهی متعالی و معناسازی شخصی) می توانند مولفه های «رفتار شهروندی سازمانی» (نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، احترام وتکریم و آداب اجتماعی ) معلمان را تبیین کنند.
o «هوش معنوی» و «راهبردهای مدیریت زندگی» پیش بینی کنندة خوبی برای رفتار شهروندی سازمانی معلمان می باشند معلمان دارای هوش معنوی در محیط آموزشی و کاری خود بهتر می توانند به وظیفه خود عمل کنند، در مسایل جاری مدرسه مشارکت کنند، با سایر همکاران رابطه مثبت و مطلوبی برقرار کنند، در مقابل سختی ها و دشواری ها صبر و بردباری به خرج دهند و به طور کلی بیشتر از نقشهای رسمی محوله انجام وظیفه کنند."