چکیده:
برای شناخت دقیق هر دین ، در وهلۀ اول باید به متون اصلی و مقدس آن دین مراجعه نمود تا بتوان درک صحیحی از آن دین به دست آورد. یکی از مباحث مهم قرآنی بررسی خطابات قرآنی میباشد که از قدیم به انواعی تقسیم شده است ، این مقاله درصدد است ضمن بررسی اجمالی انواع گوناگون خطابات قرآنی به این نکته بپردازد که تمامی خطابات عتاب آلود قرآن ، اگر چه در ظاهر مخاطب آن شخص پیامبر گرامی اسلام ٦ است ولی در باطن طرف خطاب آن امت او میباشند و از خطابات عتاب آلود پیامبر گرامی اسلام همین ضرب المثل معروف «ایاک اعنی و اسمعی یا جاره » میباشد. مقاله حاضر به روش توصیفی- اسنادی با رویکردی تحلیلی و با استفاده از آیات و روایات اسلامی تنظیم شده است .
خلاصه ماشینی:
"به تمامی پیامبران و پیامبر مکرم اسلام ٦ آن است که تمامی آن آیات را، با همین مبنا - یعنی خطاب خاص و مراد عام - تفسیر و تبیین کنیم و پیامبران را معصوم بدانیم ؛ چرا که ایشان به توفیق الهی از هر گونه آلودگی به گناه و خطا و اشتباهی، پاک و بری ١٤ هستند.
ص ١٩٣) سید ابن طاووس - از اعلام قرن هفتم هجری و نقیب شیعه در زمان خود- در انتقاد از تفسیر عامه و به ویژه بلخی، چنین گوید: اگر امر چنان است که بلخی گفته و پیامبر گناه میکند، باید این فتح و پیروزی غلط باشد، باعث نفرت مردم از پیامبر٦ شود، مسلمانان را به گناه کردن تشویق کند و این سخن خدای متعال را نیز رد کند، آنجا که میفرماید: «و ما ینطق عن الهوی* ان هو الا وحی یوحی» (نجم .
ج ٥-٦، ص ٤٣٢، برای دیدن اقوال شأن نزول ، بنگرید: همان ، ص ٤٢٢) در میان اقوال شأن نزول یک قول قابل قبول به نظر میرسد و آن حدیثی است که عیاشی در تفسیر خود از امام صادق ٧ نقل کرده که حضرتش فرمودند؛ این آیه در روز فتح مکه نازل شد، هنگامی که پیامبر بت های مشرکان را از مسجدالحرام خارج میکرد.
ص ١٤٨) 21 نکته سوم - این آیه نیز همچون آیات قبل ، فقط خطاب به پیامبر اسلام است ، ولی مراد امت اویند چرا که به دلیل آیه قرآنی، شیطان بر اهل ایمان و متوکلان سلطه ای ندارد تا چه برسد به پیامبر عظیم الشأن اسلام : «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم * انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون * انما سلطانه علی الذین یتولونه و الذین هم به مشرکون (النحل ."