چکیده:
این گفتار به معرفی دو قرآن میپردازد، یکی چاپ شده در سال ١٢٤٢ق . (١٨٢٧م .)، که نخستین قرآن چاپ سربی در ایران است ، و دیگری که منتشر شده در سال ١٢٤٩ق . (١٨٣٤م .)، که نه تنها اولین قرآن چاپ سنگی ایران ، بلکه اولین کتاب چاپ شده به شیوة چاپ سنگی در ایران نیز هست . قرآن مذکور، پس از پژوهش های بسیار و با وجود اختلاف نظرهای متعدد، به تازگی یافته شده است . این مقاله با مختصری دربارة کتاب های چاپ سربی و سنگی همراه است تا جایگاه و اهمیت این دو نسخه معلوم گردد.
خلاصه ماشینی:
"(بدوی، ١٣٧٥: ٧٨؛ مدیر شانه چی، ١٣٦٢: ١٣٦؛ ایازی، ١٣٧٩: ٣٥؛ کریمی نیا، ١٣٩١: 1 ١٣٣؛ ١٤٢ :٢٠٠٥ ,Van Dijk) در پایان این چاپ ، فهرست اجزای سی گانۀ قرآن و جدول اصلاح غلط های چاپی آمده است .
انجام ناشر 2 : (تصویر ٣ و ٤) ← "[در] اینعهد فیروز، که بعهد ابد مقرون باد، ولایت ایران صانها لقد [الله ] عن طوارق الحدثان از عدل شاهنشاه عادل ، ملک باذل [دریا] دل ، سایۀ یزدان ، رحمت سبحان ، شاهنشاه عالمیان ، خدیو صاحبقران ، ابولفتح و الظفر و العلی، فتحعلی شاه قاجار، خلد الله [ملکه ] و سلطانه الی یوم القرار از غایت امن و امان رشک اقطار جهانست [و به ] اهتمامات جلیله و مساعی جمیله حضرت علیین آرامگاه ولیعهد مبرور [خلد] الله حلل النور، ساحت این مملکت محل ظهور همۀ حرفت و صناعت [صنایع ] غریبه که در ولایت بعیده بکمال جهد و تلاش دست میداد، [اینک ] در این مملکت بکمال سهولت حاصل است و اکثر اهل این مملکت را [٣٣١ ر] در تصنعات بدیعه نهایت قدرت ظاهر میباشد بندة درگاه جهان پناه ، محمدصالح ابن حاجی باقرخان شیرازی، که بحکم ماموریت بولایات روس رفته بود، صنعت انطباع جدید را در آن ملک دیده ، [اسباب ] و اساس آنرا بدارالسلطنۀ تبریز حمل و نقل نموده ، دارالاطباعه قرار داد."