چکیده:
جهانی شدن ، فرایندی گریزناپذیر است که پیامـدهای آن جوامـع را در ابعـاد مختلـف عمیقـا تحت تاثیر قرار می دهد. تاثیرات این فرایند در حوزه فرهنگ از موضوعات بحـث انگیـز عصـر حاضر است . در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر نگـرش جوانـان نسـبت بـه جهـانی شـدن فرهنگ پرداخته شده است . روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و جمع آوری داده هـا بـا اســتفاده از پرسشــنامه ای صــورت گرفتــه اســت کــه بــین نمونــة ٣٧٦ نفــری از جامعــه آمــاری (دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ) به شیوة نمونه گیری طبقه بندی شده ، توزیع شد. بر اساس نتایج بررسی ، تاثیر عواملی نظیر گروه های مرجع ، نگرش فرهنگی خـانواده ، نگـرش گروه دوستان و رضایت از کشور، بر نگرش جوانان نسبت به جهانی شدن فرهنـگ ، تاییـد مـی - گردد.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی : جهانی شدن فرهنگ ، جوانان ، نگرش بیان مسأله جهانی شدن فرایندی گریز ناپذیر اسـت کـه پیامـدهای گسـتردة آن ابعـاد مختلـف سیاسـی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع از جمله ایران را تحت تأثیر قرار مـی دهد.
فرضیه های پژوهش ١- به نظر می رسد بین میزان آگاهی از مفهوم جهانی شدن و نگرش جوانان به جهـانی شـدن فرهنگ رابطه معناداری وجود دارد.
٢- به نظر می رسد بین گروه های مرجع جوانان و نگرش آنان به جهانی شدن فرهنـگ رابطـه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم : جدول آزمون رابطه نگرش گروه دوستان و نگرش نسبت به جهانی شدن فرهنگ متغیر درجه آزادی df آماره فیشر f سطح معنی داری p نگرش گروه دوستان و نگـرش نسـبت بـه جهانی شدن فرهنگ 373 29/381 0/000 با توجه به جدول فوق و با استفاده از آماره فیشر از آنجا که سـطح معنـاداری ٠٠٠/ ٠ بـوده و این مقدار کمتر از ٠/٠٥ است ، بین نگرش نسبت به جهانی شـدن در گـروه هـای دوسـتی دارای نگرش های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد.
بـا توجـه به اینکه این مقدار بیشتر از ٠/٠٥ اسـت ، بـین پایگـاه اقتصـادی - اجتمـاعی و نگـرش نسـبت بـه جهانی شدن فرهنگ رابطه معنی داری وجود ندارد.
آزمون های آماری نشان می دهد کسانی که گروه دوستانشان نسبت بـه رابطه با جهان غرب دیدگاه موافق دارند، نسـبت بـه کسـانی کـه دوستانشـان نگـرش بینـابین یـا مخالفی به این موضوع دارند، نگرش متفاوتی به جهانی شدن فرهنگ از خود نشان می دهند.