چکیده:
هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری هویت جنسیتی دختران دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز است که برای تبیین مساله و تعیین چارچوب نظری از دیدگاه های جامعه شناسی مربوط به هویت جنسیتی استفاده و فرضیات از آن استخراج شد. این تحقیق به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دختران دانشجوی دانشگاه شهیدچمران اهواز که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 254 نفر تعیین شد. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1391-1392 اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تمامی متغیرهای مستقل تحقیق با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که تنها سه متغیر نگرش به اشتغال، نقش های جنسیتی و دینداری معنادار بوده اند که در مجموع 23 درصد از تغییرات مربوط به هویت جنسیتی دختران دانشجو را این دو متغیر تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
بـا توجـه بـه مباحـث فـوق ، ایـن ضـرورت احساس میشود که عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری این نوع هویت (هویـت جنسـیتی ) در بین جوانان به ویژه دانشجویان دختر بـه عنـوان اهرمهـای مهـم و اساسـی هـر جامعـه ای کـه هـم نقش های مادری، همسری در درون خانواده و هم نقشها و وظایف شغلی و مـدیریتی در جامعـه را برعهده خواهند داشت ، مورد بررسی و مطالعه علمـی قـرار گیـرد، از ایـن رو در ایـن تحقیـق سعی شده است تا عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری هویت جنسیتی دختـران دانشـجو مـورد بررسی قرار گیرد.
این نظریه بـر ایـن اندیشـه مبتنـی است که کودکان نقش های مربوط به جنسیت خـود را بـه وسـیله پـاداش و تنبیهـی کـه در طـی انجام بازیهای مختلف با کودکان دیگر و نیز مشـاهده رفتـار دیگـران بـه عنـوان سرمشـق هـا و مدل ها دریافت میدارند، یاد میگیرند (مارتین ، ٢٠٠٠: ٢٢٤) در مجموع ، طرف داران این نظریه بر این باورند که والدین نقـش بسـیار مهمـی در یـاددهی نقش های جنسیتی به فرزندان ایفاء میکنند، زیرا زمان زیادی را در ارتبـاط نزدیـک بـا کـودک میگذارند و رابطه ای عاطفی باوی دارند.
نیکجو (١٣٧٧) تحقیقی با عنوان «بررسی عوامل خانوادگی موثر بر نگرش دختران نسبت بـه نقش اجتماعی خود »، انجام داده است نتایج ایـن تحقیـق نشـان مـیدهـد کـه در جوامـع امـروز تقسیم کار جنسیتی از حالت سنتی صرف خارج شده و حضور زنان و دختران را در عرصه هـای مختلف اجتماعی اجتناب ناپذیر ساخته است ، اما هنوز فهم سـنتی از مـذهب ، رسـم و رسـومات قومی و قبیله ای، افکار قالبی، و...