چکیده:
آن گاه که حکمت الهی صفت ذات باشد، به این معنا خواهد بود که در ذات، جهل، راه ندارد، و هنگامی که صفت فعل باشد، یا منظور از آن احکام و اتقان افعال الهی است (اعم از افعال تکوینی یا اوامر و نواهی تشریعی)، و یا منظور هدفمند بودن فعل الهی است؛ چراکه انجام کار لهو و عبث، قبیح و به دور از شان واجب تعالی و حکمت اوست. ازاین رو نظر اشاعره مبنی بر معلل به اغراض نبودن افعال الهی مردود و توجیهات و تاویلات آنان از آیات مربوط نیز، ناپذیرفتنی است؛ زیرا لازمه چنین نظریه ای انجام فعل قبیح از سوی خداست که محال خواهد بود؛ درحالی که ذات باری، صرف الوجود، واجب الوجود من جمیع الجهات، مستجمع صفات کمالیه و برخوردار از غنا و علم مطلق است و لازمه چنین وجودی، حکمت نیز هست. این مقاله در صدد است تا ضمن تبیین معنای اقسام حکمت الهی، برداشت های نابجای اشاعره را از برخی آیات قرآنی، نقد و بررسی کند.
Since Divine wisdom is an essential attribute، ignorance has no place in Essence; and when it is a quality act، it either means accuracy and perfection of Divine Acts (including ontological acts or legislative obligations and prohibitions) or purposefulness of Divine act، because performing useless acts is unbecoming and unworthy of The Most High Necessary Existence and His wisdom. Therefore، the Asharites' belief that there is no purpose behind divine acts is rejected، and their justifications and interpretations of the relevant verses are not acceptable، this entails doing foolish because act by God، which is impossible، whereas the Essence of the Divine، the Pure Being، the Necessary Existence has، in every aspect، attributes of perfection and possesses absolute independence and knowledge. So wisdom is prerequisite for such a Being. This paper which seeks to clarify the meaning of the various kinds of divine wisdom investigates and criticizes the Asharites’ misconceptions of some Quranic verses.
خلاصه ماشینی:
"فخر رازی نیز در کیفیت استدلال اشاعره به این آیه شریفه برای غرض نداشتن افعال الهی، میگوید: در صورتی سائل میتواند از دیگری سؤال کند که چرا فلان کار را انجام دادی که احتمال داده شود بتواند مسؤل (و آن دیگری ) را از انجام چنین فعلی منع کند؛ ولی دربارة سؤال عبد از خدا، چنین امری محال است؛ زیرا اولا خداوند با قدرت لایتناهی خود هر فعلی را اراده کند، انجام میدهد؛ ثانیا اگر عبد بخواهد او را منع کند، باید او را به یکی از دو صورت تهدید کند: یا او را تهدید به عذاب کند، که چنین چیزی محال است؛ یا اینکه او را تهدید به استحقاق ذم و خروج از حوزه حکمت و انصاف نماید، که این هم محال خواهد بود؛ چراکه داشتن استحقاق مدح و متصف به صفات حکمت و جلال، اموری ذاتی برای خدا هستند که هرگز تغییرپذیر نخواهند بود.
Table of Contents The Role of Theological Beliefs in Rejali Judgments / Seyeed Ali Reza Hosseini / Mohammad Taghi Shaker 7 An Epistemological Glance at the Mutavatir (Unanimously Agreed on) Propositions in Islamic Thought / Mohammad Hosseinzadeh 29 A Review of Traditionalism and the Possibility of its Being Influenced by Western Sensualism / Mohammad Jafar / Davood Fazel Flavarjani 57 Imitation of Beliefs; from Rejection to Acceptance / Reza Berenjkar / Mahdi Nasiriyan Ahur 77 A Comparison between John Hick and Allame Tabatabaii’s Solutions for the Problem of Evil / Ma’soomeh Vahidi / Mahdi Dehbashi / Ja’far Shanazari 95 Divine Wisdom: Quiddity and Proofs / Ali Mohammad Ghasemi 121 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Mahmum Fathali Editor: Abulfazl Sajedi Translation of Abstracts: Language Department of IKI Editorial Board: ( Mohammad Hoseinzadeh Yazdi: Professor, IKI ( Abulfazl Sajedi: Associate professor, IKI ( Ahmadhosein Sharifi: Associate Professor, IKI ( Ali Reda Ghaeminiya: Associate Professor, The Culture and Thought research Center ( Ghorban Elmi: Associate Professor, Tehran University."