چکیده:
توسعه صنعت دارویی هر کشوری، نشاندهنده توانمندی آن کشور در حوزه تامین بهداشت و سلامت افراد آن جامعه است. با توجه به تحولات این صنعت در تعامل با دستاوردهای علم زیستفناوری و اهمیتی که زیستداروها در درمان بیماریهای خاص در جوامع دارند، بررسی فرایند تجاریسازی و تعیین عوامل تاثیرگذار بر این فرایند نقش مهمی در ارائه سریعتر داروها به بازار دارد. بر این اساس، هدف از این مقاله، بررسی فرایند تجاریسازی این داروها و ابعاد مختلف آن میباشد. روش پژوهش حاضر بررسی و استنتاج از مقالات و گزارش علمی مرتبط بوده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که یکی از این عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دارویی ایرانی، آشنا شدن آنها با انواع روشهای تامین مالی متناسب با مرحلهای است که در توسعه داروی جدید قرار دارند. همچنین ضرورت ایجاد اتحاد راهبردی بین شرکتهای دارویی بزرگ داخلی و شرکتهای نوپا فعال در حوزه زیستدارو و با همتایان خارجیشان، باید مد نظر این شرکتها قرار گیرد. در نهایت، از آنجا که آمار و اطلاعات دقیقی از نوآوریها و محصولات دارویی جدیدی که توسط شرکتهای داخلی توسعه یافته وجود ندارد، پیشنهاد شد که سازمان غذا و داروی کشور یا وزارت بهداشت اقدام به انجام یک ممیزی نوآوری در صنعت دارویی ایران کند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این بررسی نشان میدهد که یکی از این عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای دارویی ایرانی، آشنا شدن آنها با انواع روشهای تأمین مالی متناسب با مرحلهای است که در توسعه داروی جدید قرار دارند.
در این بین برخی شرکتهای بخش خصوصی از اوایل دهه 80 شمسی تأسیس شدهاند و با وجود رشد مناسب در این سالها، برخی از متخصصان معتقدند که این حوزه ظرفیت و پتانسیل بیشتری برای توسعه در ایران دارد، به طوری که به ضرورت تجاری سازی و عوامل مهمی که در فرایند توسعه زیستداروها تأثیر میگذارد، کمتر پرداخته شده است.
روپ 1 [7] عنوان میکند که زمان تجاریسازی ممکن است تا حد قابل توجهی بین محصولات مختلف متفاوت باشد؛ و این امر به محدوده کسب و کار، نوع محصول و درجه تازگی، گروه مشتریان، شرایط بازار، منابع و استراتژی شرکت بستگی دارد.
این موضوع در تأئید نظرات هاین و کاپلریس 2006 است که بیان داشتهاند شرکتهایی که تنها یک محصول در فرایند توسعهشان وجود دارد، به سبب وجود ریسکهای فراوان در توسعه داروی جدید بسیار آسیبپذیرند، اما باید توجه داشت که تحقیق و توسعه همزمان چند دارو به تنهایی در سال چیزی حدود 2 تا 5 میلیارد دلار برای شرکتها هزینه دارد [12].
Commercialization of Biopharmaceuticals, Master’s thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Science in Economics, Lappeenranta University of Technology,Helsinki.
Key words: Biopharmaceutical, Commercialization, Biotechnology, Funding, New drug development.