چکیده:
تلویزیون به منزله رسانه ای فراگیر در اجتماع، می تواند زمینه مناسبی برای تقویت یا تضعیف ارزش های مخاطبان فراهم آورد. از سوی دیگر، به نظر می رسد برخی ناهنجاری های موجود در جامعه از تداخل سبک های زندگی متفاوت به وجود آمده باشد. از این رو، توجه همگانی به سبک زندگی می تواند در انسجامبخشی اعضای جامعه و جلوگیری از رواج برخی ناهنجاریها موثر واقع گردد. این مقاله، ضمن پرداختن به مفهوم سبک زندگی از دیدگاه صاحبنظران، بر وجود اختلاف در چیستی سبک زندگی اسلامی و غربی اشاره میکند و بر تاثیر جهانبینی بر تعریف از سبک زندگی تاکید دارد. این پژوهش، به روش دلفی به کسب نظر کارشناسانی از رشته های علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، مدیران و تهیهکنندگان رسانه ملی و مبلغان مذهبی پرداخته است. نتایج تحقیق نشان میدهد رسانه ملی هنگامی می تواند نگرش مخاطبان خود را نسبت به سبک زندگی اسلامی - ایرانی بهبود بخشد که این نوع سبک زندگی را جذاب و قابل قبول ترسیم نماید. لذا برای تحقق این امر، راهکارهایی در خصوص چگونگی قالب و محتوای پیا مهای تبلیغی ارائه میدهد.
As a comprehensive media, TV can set the ground for strengthening
or undermining values held dear by the audience. Apparently,
some existing abnormal behaviors in the Iranian society
are the aggregation of different lifestyles. Therefore, public attention
to the lifestyle can be instrumental in creating cohesion
among members of the society and preventing the spread of some
of the offences. Delving into the concept of the lifestyle based
on experts’ views, this paper depicts discrepancy existing in the
essence of Islamic and Western lifestyles in Iran and places emphasis
on the influence of ideology on the definition of the lifestyle.
Using Delphi method, this study has collected opinions of
experts in the field of social sciences, communication sciences,
Iranian state radio and TV producers and managers as well as
religious missionaries. Results of the analysis show that the IRIB
can improve the attitude of the audience to the Iranian-Islamic
lifestyle provided that it presents an acceptable and attractive
lifestyle. This study offers some recommendations concerning
the frame and the content of the propagative messages of IRIB.
خلاصه ماشینی:
راهکارهای تبلیغی صداوسیما در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی ١ باقر ساروخانی *، مجید ملکی تبار**، مهدی پارسا*** چکیده تلویزیون به منزله رسانه ای فراگیر در اجتماع ، می تواند زمینه مناسبی برای تقویت یا تضعیف ارزش های مخاطبان فراهم آورد.
چراکه اغلب پژوهش های سبک زندگی که در کشورمان انجام شده است ، بر تعاریف و پیش فرض های متفاوت با ارزش ها و باورهای جامعه ایرانی مبتنی بوده اند و این خود نشان می دهد که این نوع تلاش ها محکوم به شکست هستند.
ولی زاده در پژوهش خود (١٣٩٢: ٣٢-٣٣) در این رابطه می گوید: آنچه در نگاه دینی و اسلامی از «چیستی » مفهوم سبک زندگی فهمیده می شود و بر اساس آن به چگونگی و خوب و بد بودن سبک زندگی پرداخته می شود، متفاوت از آن تعریف و نگاهی است که در فرهنگ غرب و توسط محققان غربی از «چیستی » سبک زندگی به حسب جهان بینی خودشان ارائه می شود.
این اصول سه گانه ، پاسخ هایی است به اساسی ترین پرسش هایی که برای هر انسان آگاهی مطرح می شود: مبدأ هستی کیست ؟ پایان زندگی چیست ؟ از چه راهی می توان بهترین برنامه زیستن را شناخت ؟ (مصباح یزدی ، ١٣٩٢: ٣٠-٣١) در اینجا نیز گفتنی است هرچند این دیدگاه از حیث نظری همان گونه ای است که توصیف شد، ولی در واقع و در عالم خارج ، شاید افرادی یافت شوند که رفتار و گفتار و کردارشان همخوانی چندانی با این جهان بینی نداشته باشد و التزام عملی به ملزومات جهان بینی اسلامی خویش - چنان که شاید و باید - نداشته باشند.
از این رو، رسانه ملی با توجه به نقاط قوتی که در اختیار دارد و همچنین فرصت هایی که در جامعه موجود است ، می تواند در ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی گامی مؤثر بردارد.