چکیده:
هدف این پژوهش ، آزمون مدل مفهومی معادلات ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان براساس متغیرهای عـزت نفـس کلـی، خودپنـدارة تحـصیلی، انگیـزش تحـصیلی خودمختار و راهبردهای یادگیری خود تنظیم است . ٤١٧ دانش آموز سال اول دبیرستان های شـهر سقز (٢٢٦ پسر و ١٩١ دختر) به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و بـه پرسـشنامۀ عـزت نفس کلی، مقیاس انگیزش تحصیلی، پرسشنامۀ راهبردهـای یـادگیری و پرسـشنامۀ خودپنـداره پاسخ دادند. داده ها با مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها نـشان داد کـه مـدل مفهـومی مورد نظر، از برازندگی مطلوبی برای جامعۀ هدف برخوردار است . متغیرهای خودپندارة تحصیلی و راهبردهای یادگیری، بیشترین سهم را در تبیین واریانس پیشرفت تحـصیلی داشـتند. همچنـین عزت نفس کلـی از طریـق متغیرهـای واسـطه ای خودپنـدارة تحـصیلی و انگیـزش تحـصیلی خودمختار، اثر مستقیم و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی داشت . اثر مستقیم انگیـزش تحـصیلی خودمختار بر پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. لذا با توجه بـه اینکـه در ایـن پـژوهش ، انگیـزش تحصیلی خودمختار سهمی در پـیش بینـی پیـشرفت تحـصیلی دانـش آمـوزان نداشـت ، نظریـۀ خودمختاری دسی و ریان نیازمند آزمون بیشتر در جوامع شرقی است .
The aim of this study was to evaluate the conceptual model of structural equations for prediction of student’s Academic Achievement based on Academic Self-concept، Autonomous Academic Motivation and Self-regulated Learning Strategies. The subject of the study include 417 high school students (220 males and 191 females) studding in the first grade. The subjects were randomly selected among the students in Saqqez. To collect data were used Global self-esteem Questionnaire، Academic Motivation Scale، Learning Strategies Questionnaire and Self-concept Questionnaire. The data was analyzed using structural equation model. The results showed that the conceptual model has the good fit for the target population. Academic self-concept and learning strategies had the major role to determine academic achievement variation. Also global self-esteem with the help of moderate variables such as academic autonomous motivation and academic self-concept had indirect and significant effect on academic achievement. However، the direct effect of autonomous academic motivation was not significant. Regarding to this research، academic autonomous motivation didn’t have any role in predicting student’s academic achievement، autonomous theory of Ryan and Deci need further research in the eastern societies.
خلاصه ماشینی:
از جملۀ این عوامل میتـوان بـه رفتـار اجتماعی و راهبردهای یادگیری (پینتریچ و دیگروت ، ١٩٩٠) درگیری تحـصیلی، سـبک هـای والدینی و انگیزش تحصیلی (گرولنیک ، دسی و ریان ، ٢٠٠٦)، خودپندارة تحـصیلی (مـارش 2 ، ٢٠٠٦) و عزت نفس کلی (وندیمو و بروینسما ، ٢٠٠٦) اشاره کرد.
پژوهش ها نشان داده اند که خودپندارة تحصیلی در مقایسه با خودپندارة کلی ، رابطۀ قوی تری با پیشرفت تحـصیلی دارد (هاماچـک 4 ، ١٩٩٥؛ مـارش ، ٢٠٠٦؛ مارش ، بایرن و یونگ ، ١٩٩٢١٩٩٩؛ مارش و کراون 5 ، ٢٠٠٦؛ ویلسون 6 ، ٢٠٠٩؛ مارش و تـراوت وین ، ٢٠٠٦؛ ارکمان ، کانور، هندسارت ، بورکـان و سـاهان ، ٢٠١٠؛ ایرسـون و هالمـاس 7 ، ٢٠٠٩) عزت نفس کلی، در مدل شولسون و همکاران (١٩٧٦)، معادل خودپنـدارة کلـی گرفتـه Shavelson House Rodriguez Hamachek Craven Wilson Trautwein شده است .
در خـصوص اثـر راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی یافته های مربوط به مـدل ، نـشان داد کـه یـک رابطـۀ ساختاری معنادار بین این دو سازه وجود دارد و راهبردهای یـادگیری خـودتنظیم ، یـک عامـل پیش بین قوی برای پیشرفت تحصیلی است .
مینگ ، مینگ ، ژو و همکاران (٢٠٠٩) ریان و دسی (٢٠٠٦) نیز، بیان کـرده انـد کـه عوامـل فرهنگی بر انگیزش یادگیری دانش آموزان مؤثر است ؛ زیرا کودکان نیازها، ارزش ها و نگرش های خود را از فرهنگ مسلط بر جامعۀ خویش ، دریافت میکنند.
A structural model of self - concept, autonomous motivation and academic performance in cross - cultural perspective , Electronic journal of research in educational psychology , No. 10, vol.