چکیده:
مهدویت موضوعی است که از سده نخستین هجری مورد توجه مسلمانان به ویژه شیعیان قرار گرفت و فرقه های گوناگون اسلامی درباره آن به اختلاف سخن گفته اند. فرقه اسماعیلیه از گروه هایی است که درباره مهدویت عقاید خاصی دارد. پیروان اسماعیلیه نخست به مهدویت اسماعیل، فرزند بزرگ امام جعفر صادق(ع) و سپس محمد بن اسماعیل معتقد شدند و او را امام هفتم و پایان دهنده دور ششم تاریخ مقدس بشریت دانستند. مهدویت در دیدگاه آنان پیوند استواری با اصل امامت دارد و در منابع کلامی، فلسفی و تاریخی آنان به تفصیل درباره آن بحث شده است. حکیم ناصرخسرو قبادیانی سخنور بزرگ اخلاق، دین و عقل در قرن پنجم از معتقدان به موعود نجات بخش است و رد پای این اندیشه را می توان در آثار او مشاهده کرد. تلاش این پژوهش در راستای واکاوی آثار ناصرخسرو قبادیانی، به عنوان یکی از مهم ترین مبلغان مذهب اسماعیلیه و بررسی دیدگاه او نسبت به امام قائم، علامت های پیش از ظهور، روزگار عصر ظهور، نقش و اهمیت امام قائم و نیز مقایسه آن با دیدگاه شیعه امامیه است.
خلاصه ماشینی:
تلاش این پژوهش در راستای واکاوی آثار ناصرخسرو قبادیانی، به عنوان یکی از مهمترین مبلغان مذهب اسماعیلیه و بررسی دیدگاه او نسبت به امام قائم، علامتهای پیش از ظهور، روزگار عصر ظهور، نقش و اهمیت امام قائم و نیز مقایسه آن با دیدگاه شیعۀ امامیه است.
علاوه بر این ناصرخسرو در خلال آثار خود، دیدگاه خاصی را نسبت به موعودگرایی و باور به منجی مطرح کرده است که سعی ما در این نوشتار، شناخت اندیشه او در باب هویت منجی ، روزگار او، نقش و اهمیت امام قائم و نیز مقایسه مختصری میان برخی از اعتقادات او با اندیشههای مهدویت در شیعه امامیه است.
<H2>مهدویت در دیدگاه اسماعیلیان تا پایان حکومت المستنصر بالله</H2> از آنجایی که ناصرخسرو قبادیانی یکی از مهمترین مبلغان مذهب اسماعیلیه است که تعداد زیادی از روزهای عمرش را در نشر و تبلیغ باورها و گرایشها این فرقه سپری نموده است؛ برای فهم بهتر اعتقادات او از جمله باور به مهدی موعود لازم و واجب است که چشمانداز مختصری از شکلگیری این باورها را در تاریخ اسماعیلیان تا عهد المستنصر بالله خلیفه فاطمی همعصر او از نظر گذراند؛ چرا که هرچند اندیشه منجیگرایی در تاریخ اسماعیلیه دستخوش تغییرات فراوان گشته است، اما در همه دورههای تاریخ اسماعیلی پایههایی از اندیشه منجیگرایی وجود دارند که به هم مربوطاند و تقریبا بدون تغییر به جا ماندهاند.