چکیده:
<b>اهداف:</b> امروزه یکی از شاخصهای اصلی سنجش توسعهیافتگی کشورها، سهم جامعه در تولید دانش است. بنابراین ارزیابی کارآیی درونی واحدهای آموزشی و بهتبع آن، ارتقای آموزشی آنها اهمیتی دوچندان یافته است. هدف این پژوهش، مقایسه کارآیی درونی دو گروه آموزشی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سالهای تحصیلی 1384 تا 1390 با استفاده از روش تحلیل جریان دانشجویی یا کوهورت آموزشی بود. <br><b>روشها: </b>در این پژوهش توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری (بهتعداد 1456 نفر) و رشته مامایی (بهتعداد 1560 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول که مجموعا 3016 نفر بودند بهصورت سرشماری وارد مطالعه شدند و کارآیی درونی این دو گروه آموزشی طی سالهای تحصیلی 1384 تا 1390 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین کارآیی درونی از ابزار تحلیلی کوهورت آموزشی یا جریان دانشجویی بهرهگیری شد. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای اختصاصی سنجش کارآیی درونی و آمار توصیفی بهکمک نرمافزار SPSS 13 انجام شد. <br><b>یافتهها: </b>کارآیی درونی دانشجویان مامایی (1/63%) از کارآیی درونی دانشجویان پرستاری (4/76%) پایینتر بود. متوسط طول دوره تحصیلی از میزان مقرر برای فارغالتحصیلی بیشتر بود. نرخ ماندگاری (حفظ دانشجو) در سالهای اولیه بالاتر از سالهای بعدی بود. <br><b>نتیجهگیری: </b>کارآیی درونی دانشجویان گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سالهای تحصیلی 1384 تا 1390 از کارآیی درونی دانشجویان گروه پرستاری پایینتر است.