چکیده:
مقدمه : هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین کننده های پیش دبستانی در رفتارهای مدرسه ای طبق مدل روانی- زیستی- اجتماعی انسان است . روش : شرکت کنندگان در پژوهش شامل ١٤٢٨ مادر و فرزندان آنان بودند که به پرسشنامه CES-D در یک برنامه پژوهشی طولی پاسخ دادند، همچنین سن کودکان هنگام تولد و وزن آنها ثبت شد. ٣ سال بعد مادران به سوالات پرسشنامه دنور برای آزمون غربال رشد کودکان پاسخ دادند که نماینده رشد شناختی و حرکتی کودکان آنها بود. عملکرد و رفتار کودکان در ١٠ سالگی از طریق پرسشنامه رفتار کودکان مورد سنجش قرار گرفت بنابراین ، برخی از متغیرها به زمان زایمان مرتبط اند، در حالی که بقیه متغیرها به دوران پیش از مدرسه مربوطند. یافته ها: افسردگی مادران و فقر اقتصادی با سلامت جسمانی، یادگیری، اختلالات در سلوک و اضطراب کودکان رابطه دارد. همچنین ، رشد شناختی و حرکتی کودکان با یادگیری و سلامت جسمانی رابطه مثبت و با اضطراب و اختلالات سلوک رابطه عکس داشت بحث :
خلاصه ماشینی:
رابطۀ متغیرهای حین تولد و رشد شناختی- حرکتی دانش آموزان در دورة پیش دبستانی با رفتارهای مدرسه ای آنها *** حمیدرضا عریضی*، احمدیارمحمدیان **، پروین بهادران مقدمه : هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین کننده های پیش دبستانی در رفتارهای مدرسه ای طبق مدل روانی- زیستی- اجتماعی انسان است .
Patel, Rodrigues and DeSouza آنهاست زیرا این اختلال های مادر می تواند بر رشد اجتماعی ، هیجانی ، شناختی و یادگیری کودک مؤثر باشد (ویلسون ، بابیر و مکدونالد١، ٢٠٠٤).
عریضی و بهادران (١٣٨٤) نشان دادند که سه متغیر حین تولد یعنی وزن کودک هنگام تولد، فقر اقتصادی و افسردگی مادر رشد شناختی - حرکتی کودکان در دوران پیش از دبستان را پیش بینی می کند.
بر این مبنا، فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از این که : رفتار پسران (دختران ) در مدرسه {یعنی یادگیری ، اضطراب ، سلامت جسمانی و سلوک} را می توان از متغیرهای حین تولد (افسردگی مادرانه ، سن و وزن کودک، درآمد خانواده ) و رشد شناختی حرکتی آنان در سه سالگی پیش بینی کرد.
٤- متغیرهای پژوهش متغیرهای پژوهش شامل سه دسته متغیر هستند: ١- متغیرهای تولد شامل وزن و سن کودک، درآمد خانواده در زمان تولد و افسردگی مادرانه ، ٢- متغیرهای رشد شناختی و حرکتی در سه سالگی ، ٣- متغیر رفتار کودکان در مدرسه در سال چهارم دبستان شامل یادگیری ، اضطراب ، سلامت جسمانی و سلوک بود.