چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی مقایسه ای بین شاخص های سنتی و شاخصهای نـوین نقدینگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (صنعت خـودرو) مـی باشد تا بدین وسیله استفاده کنندگان از صورتهای مالی را در جهت اخذ تصـمیمات بهینـه یاری نماید. جامعه آماری این پژوهش ، شـرکتهای پذیرفتـه شـده در بـورس اوراق بهـادار تهران (صنعت خودرو) در طی سالهای ١٣٨٣ تا ١٣٨٧ می باشد و از روش نمونـه گیـری حذفی استفاده شده است و اطلاعات لازم برای اجرای این پژوهش از صـورتهای مـالی و یادداشتهای همراه جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعـات از آمـار توصـیفی و تحلیلی استفاده گردیده است . نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین نسبت های سنتی و شـاخص هـای نـوین نقدینگی همبستگی مثبت وجود دارد و کلیه معیارهای مطـرح شـده بـرای انـدازه گیـری نقدینگی در چارچوب و محدوده مفروضات خاصی که دارند به جای خود مناسب هسـتند و هر کدام از این شاخصها یک بعد از مساله نقدینگی را مد نظر داشته اند و برخی از ابعاد دیگر را نادیده گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه های پژوهش از آنجایی که دسترسی به اطلاعات مربوط به شاخصهای لامبا، دوره تبـدیل وجـه نقـد تعدیل شده و شاخص تطبیق سررسید با استفاده از صورتهای مـالی و یادداشـتهای همـراه صورتهای مالی موجود در بورس اوراق بهادار امکان پذیر نمی باشد، محقق بمنظور بررسی مقایسه ای شاخص های سـنتی و نـوین نقـدینگی ، از بـین شـاخص هـای نـوین نقـدینگی ، شاخص های فراگیر نقدینگی ، دوره تبدیل وجه نقد و مانده نقدی خالص را مـورد بررسـی قرار داده است و فرضیه ها به شرح زیر می باشد: فرضیه اول : محتوای اطلاعاتی نسبت فراگیر نقدینگی در مقایسه با نسبت جاری در تصمیم گیری اعتبار دهندگان موثر تر است .
نتیجه کلی که می توان از نتایج عنـوان شـده بدسـت آورد ایـن اسـت کـه هـر چنـد همبستگی نسبت فراگیر نقدینگی با نسبت جاری و آنی قوی و مثبت مـی باشـد، ولـی نـه مانند نسبت جاری تمام اقلام را بـدون در نظـر گـرفتن درجـه نقـدینگی آنهـا در محاسـبه دخالت می دهد و نه مانند نسبت آنی موجودی کالا را کاملا حذف می نماید، و با توجه به نقاط قوت نسبت فراگیر نقدینگی و با توجه به اینکه نسبت جـاری و آنـی تمـام مـوارد را همانند نسبت فراگیر منعکس نمی سازد، بنابراین محتوای اطلاعاتی آن بیشتر اسـت و بهتـر است این نسبت در محاسبه و در تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی مد نظر قرار گیرد."