چکیده:
برقراری امنیت حقوقی از طریق قانونگذاری، یکی از عوامل مؤثر بر گسترش بازاریابی الکترونیکی است و از آنجا که این شیوه نوین بازاریابی باعث کاهش هزینههای تبلیغات و بازاریابی محصولات میشود، اهمیت اقتصادی قابلتوجهی دارد زیرا یکی از عوامل مؤثر بر افزایش فضای رقابتی در بازار یک کشور عبارت است از کاهش قیمت تمامشده محصولات ضمن حفظ کیفیت بالا. از اینرو، برای ترغیب بنگاهها به استفاده از این ابزار مفید، باید بستر فنی و حقوقی برای برقراری فضای دیجیتالی ایمن، مهیا شود که بخشی از این وظیفه برعهده قانونگذار است. از آنجا که این موضوع مهم تاکنون در ادبیات حقوقی ایران مورد بررسی دقیق قرار نگرفته، لذا این مقاله براساس روش تحلیلی ـ تطبیقی و بر پایه مطالعه کتابخانهای و تحلیل حقوق ایران و تطبیق با نظام حقوقی چند کشور موفق و حسب مورد با نگاه به برخی نارساییهای اجرایی، درصدد رفع نسبی این خلأ تحقیقاتی است. سؤالهای اصلی این مقاله این است که قانونگذاری در حوزه بازاریابی الکترونیکی چه اثراتی در پی داشته و چگونه بر کاهش قیمت تمامشده و افزایش فضای رقابتی در بازار تأثیر میگذارد؟ و آیا حقوق ایران، الزامات حقوقی بایسته در این زمینه را بهخوبی مقرر داشته است؟ مهمترین دستاورد مقاله این است که بنگاههای ایران در کنار دلایل غیرحقوقی، نمیتوانند بهواسطه برخی نارساییهای قانونی، چندان از بازاریابی الکترونیکی جهت کاهش قیمت تمامشده بهره گیرند. مطالب این مقاله در دو بخش ارائه میشود: در بخش نخست، الزامات حقوقی برای ایمنسازی بازاریابی الکترونیکی با استفاده از مطالعه تطبیقی در چند کشور موفق بررسی شده و در بخش دوم، جایگاه موضوع در حقوق ایران تبیین شده و در پایان نیز، راهکارهای روشن و کاربردی برای استفاده قانونگذار و دستگاههای ذینفع ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"براساس گزارش آنکتاد،درسطح کلان ،یکی ازمحورهای اصلی راهبرد٨٥درصددولت کشورهای توسعه یافته و٤١درصدکشورهای درحال توسعه تبیین مسائل حقوقی تجارت الکترونیکی وازجمله بازاریابی الکترونیکی درقالب قوانین و مقررات مناسب بوده است تاازاین راه ،ضمن افزایش ایمنی فضای مجازی ،باعث گرایش بنگاه هابه این نوع بازاریابی شده وآن هارابه اجرای سیاست اقتصادی کاهش قیمت تمام شده سوق دهند.
جمع بندی و ملاحظات ازآنچه دراین مقاله گفته شدسه نتیجه به دست میآید:اول این که ،یکی ازعوامل مؤثر برقیمت گذاری محصول ،هزینه ای است که بنگاه هابابت بازاریابی ،حمل ونقل وتوزیع محصول متحمل میشوند؛گاه این هزینه بسیارزیاداست که باعث افزایش قیمت تمام شده میشود؛بنابراین ،استفاده ازبازاریابی الکترونیکی باعث کاهش قابل توجه تأثیرهزینه های تبلیغات ،توزیع وحمل ونقل درقیمت تمام شده محصولات ــبه ویژه درکشورهایی مانند ایران که ازوسعت زیادی دارندــمیشود.
Alidousti Sirous (2010 Spring); "Factors Impacting on Development of IT and E-Commerce in SMEs", Journal of Information Sciences & Technology, no.
BCE (2010); e-Marketing: The Legal Issues, Available at: http:..
Konig (2005); "The Diffusion and Effcient Use of Electronic Commerce Among Small and Medium-Sized Enterprises: An International Three-Industry Survey", Electronic Markets, vol.
Fisher, William and Zollinger, Geri (2001); "Business Method Patents Online", 22 June, available at: http:..
IBLS Contributor: Gladys Mirandah, Patrick Mirandah Law Offce (2007; Internet Law - The Future of E-commerce in Malaysia; available at: http:..
Internet Marketing: Legal Issues (2012); Available at: http:..
Mansor, Norudin, Faisal, Ahmad, Abidin, Amri (2010); "The Application of e-Commerce among Malaysian Small and Medium Enterprises", European Journal of Scientifc Research, vol."