چکیده:
همکاری شرکتهای فعال در صنایع تولیدی به دلایل مختلف اجتنابناپذیر است. اما این مشارکت همواره با توفیق لازم همراه نیست. یکی از مهمترین دلایل این امر عدم تعاملپذیری میان آنها است. تعاملپذیری در سطوح مختلف مطرح میشود و شامل شاخصهای مختلفی است. در ابتدا تعاملپذیری بیشتر در زمینه فناوریهای اطلاعاتی مطرح بود اما امروزه از دیدگاههای سازمانی و مدیریتی هم مورد بحث است. در این پژوهش، مدلی برای سنجش تعاملپذیری ارائه شده که شامل چهار عامل تعاملپذیری سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی، تعاملپذیری سازمانی، تعاملپذیری فرهنگی و تعاملپذیری شبکه همکاری و 17 متغیر است. این مدل با استفاده از دادههایی از صنایع تولیدی فعال در استان قزوین و به کمک تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان میدهد تمام شاخصهای شناساییشده، رابطه معناداری با عوامل موردنظر دارند. همچنین، بعد از اصلاحات جزئی، مدل موردنظر تناسب خوبی با دادهها داشته و پایایی مدل با استفاده از روش پایایی ترکیبی محاسبه و نسبتا خوب تشخیص داده شد.
خلاصه ماشینی:
"دراین پژوهش ،مدلی برای سنجش تعامل پذیری ارائه شده که شامل چهارعامل تعامل پذیری سیستم های اطلاعاتی وارتباطی ، تعامل پذیری سازمانی ،تعامل پذیری فرهنگی وتعامل پذیری شبکه همکاری و١٧متغیراست .
صادقی وهمکاران (١٣٨٨)چارچوبی برای تعامل پذیری بین سازمانی بااستفاده از تجربه کشورهای مختلف درحوزه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ارائه دادندکه ازابعاد کسب وکار،اطلاعات ،معنایی وفنی تشکیل شده وهریک ازاین ابعاد،مؤلفه های مختلفی دارد.
همچنین ،حقیقینسب وهمکارش (١٣٩٠)مدل های بلوغ تعامل پذیری رابررسی کرده ومدل بلوغ تعامل پذیری سازمانی (که توسط اتحادیه اروپادرسال ٢٠٠٥ارائه شده )رابرای اندازه گیری سطح بلوغ انتخاب کرده اند.
جدول ١ـ ابعاد و شاخص های شناسایی شده در رابطه با تعامل پذیری ردیف عامل متغیر نماد منبع وجودزیرساختارهای ارتباطات David Chen, Doumeingts & Vernadat ICT1 (2008); Chituc et al.
38 PAR3 (PAR) ازبین چهارمتغیرتبیین کننده عامل تعامل پذیری سیستم های اطلاعاتی وارتباطی (ICT)، وجودزیرساختارهای ارتباطات الکترونیک (ICT1)همبستگی بیش تری بااین عامل داشته و بنابراین ،وزن بیش تری نیزدرمحاسبات مربوط به این متغیرپنهان دارد.
براساس این تست ،زمانی خطای روش مشترک تهدیدجدی برای نتایج تحقیق است که یک عامل به تنهایی نماینده بخش زیادی ازواریانس متغیراندازه گیری شده باشد.
جمع بندی و ملاحظات دراین مقاله مدل جامعی ازمؤلفه هاوشاخص های تعامل پذیری درروابط بین سازمانی ارائه شدکه باداده هایی ازشرکت های فعال درصنایع استان قزوین حمایت شده است .
به این صورت که سطح تعامل پذیری بین دوسازمان ،بااستفاده ازابعادوشاخص های موجوددراین مدل بررسی شده وپس از شناسایی شاخص هایی که دروضعیت مطلوبی قرارندارند،آن هارابهبودبخشید."