چکیده:
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) رشداقتصادی از ارکانسیاستهایکلان هرکشور است.انرژییکیازعواملاصلیوضروریرشداقتصادیاست. در ایران، در بین بخشهای مصرف کننده فرآوردههای نفتی، بخش حمل ونقل جایگاه دوم را بهخود اختصاص دادهاست. در این میان، زیربخشحملو نقلزمینی(جادهای و ریلی)حدود 92 درصدکلانرژیمصرفیبخشحملونقلرابهخود اختصاصدادهاست؛ عمدهاینمصرف،مربوط به بخش حملونقلجادهایاست. این مقاله با مروری بر عوامل موثر بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل جادهای، به برآورد تابع تقاضای انرژی این بخش با استفاده از دادههای سری زمانی 1392-1357 ایران میپردازد. مدل مورد نظرOLS است. نتایج تحقیق موید آن است که متغیر موجودی وسایل نقلیه، تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای انرژی دارد. کشش قیمتی حاملهای انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است. همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است. اما، کشش درآمدی تقاضای انرژی مثبت و معنادار بودهاست.
خلاصه ماشینی:
"این الگو به صورت زیر در نظر گرفته شده است : Gt=aO+α1Pt+α2It+α3Kt قنبری و همکاران ، (١٣٨٧)، در مطالعه خود با استفاده از روند متغیرهـای تأثیرگـذار بـر تقاضـای انـرژی بخش حمل ونقل زمینی ایران ، وضعیت آتی تقاضای انرژی (بنزین و نفت گاز) بخش حمل ونقـل زمینـی را پیش بینی کرده اند.
با توجه به آنچه که بیان شد مدل تقاضای انرژی بخش حمـل و نقـل (طـی سـال هـای (٩٢-١٣٥٧) بـه صورت زیر پیشنهاد داده میشود: LnEt=C+αLnPNGt+βLnPBt+γLnPGLt+θLnGDPt+µLnVt متغیرهای مؤثر بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در این مطالعه شامل موارد زیر است : Et: مصرف انرژی در بخش حمل و نقل در سال t (به قیمت ثابت سال ١٣٨٣) PNGt : قیمت گازوئیل در سال t (به قیمت ثابت سال ١٣٨٣) PBt: قیمت بنزین در سال t (به قیمت ثابت سال ١٣٨٣) PGLt: قیمت گاز طبیعی در سال t (به قیمت ثابت سال ١٣٨٣) GDPt: تولید ناخالص داخلی در سال t (به قیمت ثابت سال ١٣٨٣) Vt: موجودی وسایل نقلیه در سال t ٣-١.
برای آزمون ایستایی سریهای مصرف انرژی در بخش حمل ونقل ، قیمت حامـل هـای انـرژی بنـزین ، نفت گاز و گاز طبیعی، تولید ناخالص داخلی و موجودی وسایل نقلیه ، از آزمون ریشـه واحـد و نـرم افـزار Eviews استفاده شده که نتایج آن در جدول ٢ آمده است .
نتیجه گیری در این مقاله با بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای انرژی در بخش حمل ونقل جاده ای ایران تلاش شد تا تـأثیر کمی عواملی چون موجودی وسایل نقلیه ، قیمت واقعی بنزین ، گاز طبیعی و نفت گاز و نیز تولید ناخـالص / داخلی بر میزان تقاضای انرژی ارزیابی شوند."