چکیده:
در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روشهایی هستند که بتوانند به کمک آن بر چالشهای محیطی فایق آمده و محصولات و خدمات بدون اتلاف به مشتریان ارائه دهند. چنین ابزاری با شیوه تولید ناب حاصل میشود. از این رو با مطالعه ادبیات و پیشینه مدلهای تولید ناب در زنجیره تأمین 14 عامل اصلی شناسایی در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان و مدیران زنجیره تأمین صنعت خودرو قرار گرفت تا ارتباط و توالی این عوامل با روش ISM [1] مشخص شده و سپس با روش تحلیل مسیر تأیید شود. در این راستا، این عوامل در پنج سطح قرار گرفتند. سطح اول شامل اتلافات و رضایت مشتری، سطح دوم شامل کنترل منابع و بهبود مستمر، سطح سوم شامل ساختار جریان مواد، توسعه تأمینکننده و انتخاب تأمینکننده، سطح چهارم شامل آموزش و توانمندساز، ارتباط با مشتری، ارتباط با تأمینکننده و ساختار جریان اطلاعات، سطح پنجم شامل رفتار مدیریت، روشهای مدیریت و مهارت کارکنان میباشد. این ترتیب عوامل به مدیران کمک کرده تا در صورت پیادهسازی این عوامل برای بهبود روشهای تولید و نزدیک شدن به تولیدی ناب از کدام عوامل شروع کنند.
خلاصه ماشینی:
"حال با استفاده از این روش و بررسی ادبیات موضوع در این زمینه می توان مراحل اجرای روش ISM را به شرح زیر نام برد: ١- تعیین متغیرها ٢- به دست آوردن ماتریس ساختاری روابط درونی متغیرها4(SSIM) ٣- به دست آوردن ماتریس دستیابی 5 ٤- سازگار کردن ماتریس دستیابی ٥- بخش بندی ماتریس دستیابی ٦- رسم نمودار به این ترتیب در مرحله اول متغیرهای این تحقیق شامل : ١- ساختار جریان اطلاعات؛ ٢- 4 Structuralelf-InteractionMatrix 5 ReachabilityMatrix ساختار جریان مواد؛ ٣- اتلافات؛ ٤- کنترل منابع ؛ ٥- بهبود مستمر؛ ٦- آموزش و توانمندسازی؛ ٧- مهارت کارکنان؛ ٨- روشهای مدیریتی ؛ ٩- رفتار مدیریت ؛ ١٠- رضایت مشتری؛ ١١- ارتباط با مشتری؛ ١٢- انتخاب تأمین کننده؛ ١٣- توسعه تأمین کننده؛ ١٣- توسعه تأمین کننده؛ ١٤- ارتباط با تأمین کننده مشخص شدند."