چکیده:
تاکنون پژوهش های متعددی در زمینه مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای ایران انجام شده است، درحالیکه آنها کمتر بر یافته ها و نتایج پژوهش های پیشین استوار بوده اند. عدم توجه به نتایج پژوهش های پیشین باعث گردیده که جمع بندی موانع و چالش های موجود در پیاده سازی سیستم های نوین مدیریتی در سازمانها، به درستی صورت نگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی سطح پیاده سازی رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران می باشد که برای دستیابی به آن از رویکرد فراتحلیل استفاده شده است. بدین منظور، نتایج حاصل از 19 پژوهش انجام شده در سازمانهای دولتی ایران طی سالهای 88-1381 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دهندهی روند نزولی کندی در امتیاز رویه های مدیریت ارشد و رهبری، مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی استراتژیک، ساختار و فرهنگ سازمانی و مدیریت فرایندها طی سالهای 88-1381 در سازمانهای دولتی می باشد. این درحالی است که رویه مدیریت مشتری طی این سالها روندی روبه بهبود را نشان می دهد. پژوهش حاضر لزوم توجه و تاکید بیشتر در اجرای رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران را نشان می دهد تا بتوان از این طریق بسترهای مورد نیاز جهت پیاده سازی رویکردهای نوین مدیریتی را فراهم نمود.
خلاصه ماشینی:
"هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی سطح پیادهسازی رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران می باشد که برای دستیابی به آن از رویکرد فراتحلیل استفاده شده است .
جدول ١ یکپارچه کردن نامگذاری رویه های مدیریت کیفیت استفاده شده در مقاله های فراتحلیل نامگذاری مختلف رویه های مدیریت کیفیت در مقاله های استفاده شده برای فرا رویه های مدیریت کیفیت تحلیل رهبری و مدیریت ، تعهد رهبری و مدیریت نسبت به فعالیت های مدیریت کیفیت ، مدیریت ارشد و رهبری حمایت مدیران ارشد از فعالیت های مدیریت کیفیت جامع ، رهبری، تلاشهای منسجم و هماهنگ گروه مدیریت ، نقش مدیران ارشد، تعهد مدیریت به اهداف و استراتژی های کیفی ارتباطات، توسعه منابع انسانی ، آموزش، تشویق و پاداش، مشارکت ، ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی تعهد، احساس تعلق سازمانی ، کار گروهی ، رضایت کارکنان، نظام پیشنهادها برنامه ریزی استراتژیک، خط مشی سازمانی ، وجود برنامه های روشن برای آینده، برنامه ریزی استراتژیک خط مشی و راهبرد، برنامه ریزی بلندمدت ساختار و فرهنگ ساختار سازمانی ، ساختار مدیریتی ، میزان فرهنگ سازی در جهت اجرای مدیریت سازمانی کیفیت ، وجود شورا یا کمیته کیفیت ، فرهنگ سازمانی ، نقش واحد کنترل کیفی موضوعات مرتبط با تأمین کننده، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدیریت مدیریت فرایندها فرایندها، مدیریت منابع ، بهبود مستمر، طراحی محصول و فرایند رضایت مندی مشتری، توجه به مشتری، مشتریگرایی ، تمرکز بر مشتری و بازار، مدیریت مشتری مشتریمداری، نتایج مشتری ٤- یافته های پژوهش مجموع نمونه بررسی شده در این مقاله ٤٦٢٤ نفر می باشد."