چکیده:
آیه : (و انذر عشیرتک الاقربین ) «شعراء.٢١٤» یکـی از مهمتـرین آیـاتی اسـت کـه ، ماموریت رسول خدا (ص ) را در مورد دین اسـلام و انذارخویشـان ، همـراه بـا تعیـین جانشین ، به منظور پایه گذاری آن ، درنخستین هسته مرکزی اسلام درآغاز بعثت ، بیان می کنــد.ایــن ، نخســتین آیــه ای اســت کــه درروزهــای آغــازین ، پیــامبر(ص ) را بــه انذارخویشان نزدیک خود، دستورمی دهد وبا وجود فراگیـر بـودن انـذار، بـه دلایلـی ، ازبستگان نزدیک وی ، آغاز می شود. تفسیر درست آیه و اطلاع یابی ازاتفاقات پـس از نزول آن ، تاثیر مهمی درشناخت فرایند تعیین امام در آیین اسلام دارد؛ زیرا ایـن آیـه ، با توجه به روایات قطعی و متواتر شان نزول ، که در آثـارفریقین مطـرح شـده اسـت ، سندی قوی بر حقانیت اندیشه های تشیع در امامت امت اسلامی است . این روایات به روشنی نشان می دهد که امیر مومنان ، تنها کسی بود که ، درخواست پیامبر(ص ) را به منظورجانشینی رسول خدا، پذیرفتـه اسـت . لـیکن بـا ایـن وجـود، روایـات گونـاگون ناهماهنگ و تفاسیر ناسازگاری در آثار تفسیری عامه به چشم می خورد کـه ، اغـراض سیاسی در به وجود آمدن آنها دخیل بوده و به منظور مقابلـه بـا خـط امامـت علـوی ساخته و پرداخته شده اند وباید مورد نقد و بررسی قرار گرفته و روایت و تفسیر درست آیه تبیین شود. بنابراین ، نوشـتار حاضـر، بـا بررسـی دقیـق آفـاق نـزول آیـه انـذار و مفهوم شناسی آن و نیز با نقد آراء تفسیری فـریقین و روایـات شـان نـزول و بررسـی مشترکات و مفترقات آن ، در یـک جمع بنـدی ، نتیجـه بـه دسـت آمـده را در اختیـار پژوهشگران تفسیری قرار می دهد.
The verse "warn your closest relatives" (26:214) is one of the most important verses explaining Holy Prophet's mission on Islam، warning his closest relatives and designating his successor in order to found Islam in its first center at the onset of his mission. It is the first verse which commands Holy Prophet to warn his own closest relatives at early days of his mission. Although the warning addresses general public، it starts with Holy Prophet's closest relatives for some reasons. Correct interpretation of the verse and knowing aftermath of its revelation has a significant role in understanding the process of designating Imam in Islam، because it is a strong document of rightfulness of Shia views on Imamate and Imams of Islamic nation، given the conclusive and widely transmitted hadiths which are discussed in the works of Shia and Sunny works. These hadiths clearly show that Imam Ali (Commander of the Faithful) was the only person who accepted Holy Prophet's request to be his successor. There are، however، different inconsistent hadiths and commentaries in general commentary works caused by political grudges and counterfeited to confront with 'Alavi (followers of Imam Ali) Shia، which should be reviewed and criticized and the correct commentary of the verse and its relevant hadiths should be explained. Therefore، the present paper carefully studies the horizons of revelation of the verse "warning" and its epistemology، criticizes commentary views of Shia and Sunni and hadiths related to the occasions of its revelation، reviews the commonalities and differences and provides the researchers of commentary with the results.
خلاصه ماشینی:
"٢. أنقذوا أنفسکم من النار فإنی لا املک لکم ضرا و لا نفعا؛ اختلاف احادیث در اینکه مخاطبین دقیقا چه گـروه یـا افرادی بودند اختلاف بسیار زیاد و شدید است که به چند نمونه اشاره می شود: قـریش ، بنـی قصـی ، بنـی عبـد مناف ، بنی هاشم ، بنی عبد المطلب (ابن ابی حاتم ، همان ، ج ٩، ص ٢٨٢٦) قریش ، بنی عبد مناف ، عبـاس بـن عبد المطلب ، صفیه (طبری ، ١٤١٢ ق، ج ١٩، ص ٧٣) قریش ، بنی کعب ، بنی عبد مناف ، بنی هاشم ، بنـی عبـد المطلب ، فاطمه بنت محمد (همان ) قریش ، فاطمه بنت محمد (همان ) قریش ، عباس بن عبد المطلـب ، صـفیه ، فاطمه بنت محمد (فخر رازی ، همان ، ج ٣، ص ٤٦٨) فاطمه بنت محمد، صفیه ، بنی عبـد المطلـب (سـید بـن قطب ، ١٤١٢، ج ٥، ص ٢٦١٩، و قاسمی ، ١٤١٨، ج ٧، ص ٤٧٧، و زحیلی ، همان ، ج ١٩، ص ٢٣٥) بنی عبـد مناف ، بنی عبد المطلب ، بنی هاشم ، فاطمه (سیوطی ، همـان ، ج ٥، ص ٩٦) عبـاس عـم محمـد، فاطمـه بنـت 154 ب) دسته دوم احادیثی است که دلالت دارد، رسول خدا(ص ) پـس از نـزول آیـه ، بـالای بلندی یا کوهی رفته و ندا دادند و قریش و بنی عبد مناف را مورد خطاب قـرار داده و جمع زیادی گرد آمدند و پیامبر اکرم (ص ) از آنـان دربـاره راسـتگویی خـود پرسـیده و جواب مثبت شنیدند، سپس مطالبی فرموده و آنان را انذار کردند و در نهایت ابو لهـب به حضرت دشنام دادند."