چکیده:
با گذر از عصر صنعتی به عصر دیجیتال ، زنجیره ارزش و تولید در تمام صنایع در حال تغییر است . این قانون در مورد صنعت نشر نیز صدق می کند. ظهور اینترنت و خرید الکترونیکی از یک سـو و ورود ابزارهای (Device) خوانش الکترونیک از سـوی دیگر، ناشـران را به سمت تعریف مدلی جدید از کسـب و کار فراخوانده اسـت . در این مقاله ابتدا به بحث در مورد نحوه حضور کتب الکترونیک (eBook) در بازارهای جهانی نشر و همچنین ابزارهای خوانش این کتب مانند کتابخوان الکترونیک ها و تبلت ها پرداخته شده است . سپس با توجه به این تحولات به بررسی مدل جدید زنجیره ارزش در صنعت نشر و مدل جدید درآمدی در حال شکل گیری پرداخته شده است . پس از آن نتایج نظرسنجی کارشناسان در مورد نحوه تعامل مشتریان با کتاب الکترونیک و ابزراهای خوانش آن با ارائه نمودارهایی از وضعیت دیجیتال سازی کتاب در اروپا و آمریکا نشان داده شده است . در پایان فعالیت های انتشـارات سـوره مهر در حوزه دیجیتال سـازی کتب و حضور در دنیای مجازی و اهم فعالیت های واحد تازه تاسیس سوره مهر الکترونیک (سما) به صورت خلاصه ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"شکل ٣- معیارهای ارزیابی eBook ها و کتابخوان الکترونیک ها از نظر ٣٨ درصد ٥٩ درصد ابزارها ٢٤ درصد ٦٩ درصد دسترس بودن محتوی ٥٥ درصد ٣٨ درصد قیمت کمتر ٤٣ درصد ٤٦ درصد تغییر عادات مشتریان ٣٤ درصد ٤٥ درصد اتصال به موبایل ٤٦ درصد ١٨ درصد محتوای اضافی ٣١ درصد ٣١ درصد کاربرد آسان ٣٨ درصد ١١ درصد محتوای مجانی %0 %25 %50 %75 %100 فعالیت های انتشارات سوره مهر در حوزه دیجیتال سازی کتب پس از بررسی وضعیت کنونی صنعت نشر در جهان و همچنین ورود این ناشران به فضای دیجیتال و ارائه آمارهایی مبسوط در مورد وضعیت و جایگاه کتاب الکترونیک (eBook) و فضای مجازی در آن کشـورها بحث در مورد نشر الکترونیک و نیز حضور در فضای مجازی و فعالیت آنلاین چند سال است که در انتشارات سوره مهر مطرح بوده است ، شاهدی بر این مدعا پرونده ها و یا مطالب مختلفی است که در دوهفته نامه تخصصی کتاب انتشارات با نام «مهر» منتشر شده است که سابقه آن به سال ١٣٨٥ بازمی گردد.
در جهت تجربه مسائل و مشکلات اجرایی در زمینه نشر الکترونیک اقدام به دیجیتال سازی نسخه آخر فصلنامه کتاب مهر شامل شماره های سوم و چهارم گردید که نتیجه آن در قالب یک سی دی در حال عرضه به مخاطبان انتشـارات اسـت و نیز تلاش شده است نسـخه ای آنلاین از آن نیز تهیه و در وب سایت شرکت انتشارات قرار داده شود که بتوان تعامل مخاطبان و نیز نظرات آنها را در مورد این نمونه ها جویا شد."