Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق و عرفان اسلامی

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 5 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : تواضع، عبادالرحمان، صفات، خدا، تکبر، قرب، قرآن، فروتنی، اسلام، قرب به خدا

در قرآن کریم، مجموعه هایی از آیات وجود دارند که صفات ممدوح و مطلوبی را تحت عناوین خاصی ذکر کرده اند; از جمله آنها برخی آیات است که صفات عبادالرحمان را برشمرده اند. «تواضع» از جمله صفاتی است که برای عبادالرحمان ذکر شده است. این صفت، با عبودیت پروردگار تناسب تام دارد. در مقابل تواضع، «تکبر» قرار دارد که قرآن آن را موجب رانده شدن ابلیس از درگاه خداوند برشمرده است. در کتاب های اخلاقی، «تواضع» جزو صفات حمیده ذکر شده و در کتاب های منطقی هم آن را به عنوان «آراء محموده» جزو مقدمات قیاس می پذیرند; چراکه نزد همه عقلا پذیرفته شده است. اما ملاک واقعی ارزشمندی تواضع تأثیر آن در تقرب انسان به خداست، نه پذیرش و خواست مردم. راه تقرب به خدا هم تنها عبودیت پروردگار است.

خلاصه ماشینی:

"ملاک واقعی ارزشمندی صفات و افعال اما آیا واقعا ارزش این صفات به همین است؟ وقتی می گوییم: فلان صفت ارزشمند است و از صفات حمیده و فضایل اخلاقی است، یعنی کاری که آدم بکند مردم خوششان می آید، دوستش می دارند و ستایش می کنند؟ این را عرض کردم که تنها یک فرهنگ عمومی عرفی نیست، حتی منطقدان ها هم اینها را به عنوان «آراء محموده» تلقی می کنند. اما آیا در نظام ارزشی اسلام هم همین طور است؟ ما وقتی چیزی را خوب می دانیم، قرآن وقتی می فرماید: (و عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا) چرا چنین است؟ چون مردم خوششان می آید و آن را دوست دارند باید چنین کاری بکنیم؟ قرآن می خواهد همین را بگوید؟ در این صورت، کسانی که چنین کنند عبادالرحمان هستند یا عبادالناس؟ اگر این جور باشد که آدم کاری بکند که مردم خوششان بیاید پس در واقع، مردم را می پرستد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.