چکیده:
به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانیهای یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی، در یک طرح زمینهیابی، تعداد 2120 نفر از دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم مناطق 9 گانه استان خراسان شمالی به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. پس از تکمیل فهرست نشانگان ناتوانیهای یادگیری توسط معلمان، دانشآموزانی که بیشتر از 3 نشانه داشتند، به آزمونهای تشخیصی اختلال ریاضی، خواندن و نوشتن محقق ساخته برای پایه دوم تا پنجم و آزمون اختلال ریاضی ملکپور برای پایههای سوم و چهارم و آزمون اختلال ریاضی فرامرزی برای پایه ی پنجم پاسخ دادند. یافتهها نشان دهندهی شیوع 22/6 ، 47/5 و 13/1 درصدی اختلالات خواندن، نوشتن و ریاضی برای پایه دوم و 39/3 ، 71/4 و 09/6 درصدی برای پایههای سوم تا پنجم بود. اختلال نوشتن در پسران و نیز در دانشآموزان روستایی به صورت معناداری شایع تر بود. با توجه به یافتههای پژوهش، ضرورت اقدامات پیشگیرانه و درمانی از سوی اداره آموزش و پرورش این استان آشکار میگردد.
خلاصه ماشینی:
"writing language disorder 102 مطابق نظر هوپر١ و همکاران (١٩٩٤، به نقل از دادستان ، ١٣٧٩) اگر چه پژوهش های انجام شده دربارة همه گیر شناسی اختلال های بیان نوشتاری اندک اند، اما با توجه به تشابه آن با اختلال های خواندن میزان شیوع ٤ درصد برای کودکان سنین مدرسه برآورد شده است (سادوک و سادوک ، ١٣٩٠).
آزمون های تشخیصی اختلال خواندن و نوشتن برای پایه های سوم ، چهارم و پنجم دبستان : این آزمون ها در سال ١٣٨٦ توسط حسینائی براساس کتاب های فارسی پایه های سوم ، 106 چهارم و پنجم ابتدایی برای تشخیص اختلالات خواندن و نوشتن جهت بررسی شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قم ساخته شد که همه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند و نتایج مربوط به آنها در جدول ١ آمده است .
آزمون تشخیص اختلال یادگیری ریاضی ملک پور برای پایه چهارم ابتدایی : این آزمون که در سال ١٣٧٣ برای بررسی و مقایسه عملکرد دانش آموزان دارای اختلال در محاسبه در کلاس های چهارم شهر مشهد تهیه شده است شامل زیر مقیاس هایی است که عبارتند از: اشکال هندسی ، تشخیص اندازه ها، تناظر یک به یک ، شمارش اعداد، پیوستگی دیداری _ شنیداری ، ارزش مکانی ، چهار عمل اصلی ، حل مسأله (ملک پور، ١٣٧٣).
نهایتا اینکه درصد شیوع دانش آموزان مشکوک به اختلالات خواندن و نوشتن در پایه دوم دبستان مناطق نه گانه استان خراسان شمالی بیش از مقادیر گزارش شده در DSM IV-TR در مورد پایه های بالاتر بود و فقط اختلال ریاضی درصد پائین تری داشت ."