چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، تدوین شاخصهای اندازهگیری کمی وکیفی علمی و فناوری و شناسایی و احصای مهمترین ابعاد شاخصهها و مؤلفههای اصلی دانایی بر اساس الگوی استراتژیک دانایی در جمهوری اسلامی ایران بود. روش:پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفته است. پس از جمعآوری دادهها، نتایج توسط نرمافزارهای آماری با استفاده از آزمون مجذور کای دو تجزیه و تحلیل شد. برای شناسایی شاخصها، طی فرایندی، شش گام برداشته شده که بر اساس شیوههای تحلیلی متمرکز بر معنا و روش گروه کانونی صورت پذیرفته است. یافتهها: انسان دانا، سازمان دانا و جامعۀ دانا، ابعاد اصلی الگوی تحقیق را تشکیل میدهند. زیرگروههای ابعاد مذکور بر اساس یافتههای حاصل از پرسشنامه از آزمون فریدمن و میانگین رتبهای طبقهبندی شد و در نهایت، الگوی استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری طراحی و ارائه شد. نتیجهگیری: نتیجۀ این پژوهش، شناسایی و دستیابی به شاخصهای تازهای است که علاوه بر قدرت سنجش، در بسیاری از کشورهای پیشرو در عرصۀ علم و فناوری، در حال استفاده است. در این مورد میتوان گفت این الگو و شاخصهای مذکور در اجرای برنامهها و سیاستهای آیندۀ کشورمفید بوده، به شناخت دقیق وضع موجود کمک شایانی میکند.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی شاخص های داناییمحوری و الگوی استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران است .
(ربیعی و پرهیزگار، ١٣٩١: ١٠٢-٩١؛ طبیبی، ١٣٨٦: ١٢) سه ) الگوی برنامه ریزی استراتژیک پیگلز و روجر این الگو شامل هشت مرحلۀ متوالی و شش وظیفۀ موازی برای پشتیبانی برنامه است (پهلوانیان، ١٣٨٥: ١٢).
(محمدپور، ١٣٨٩: ١٧٥) گام چهارم: استخراج شاخص های علمی و فناوری در داناییمحوری در این مرحله از بین ٣١٣ شاخص مورد نظر که بیشترین رابطه را با موضوع پژوهش داشتند، توسط ده نفر از اعضای هیئت علمی که در حوزة مدیریت دانش و دانایی دارای تخصص بودند، گروه کانونی (متمرکز)٢ تشکیل داده و شاخص ها بررسی و مورد امتیازدهی قرار گرفته و در نهایت ، شاخص هایی که قدرت برازش و امکانپذیری در داناییمحوری داشته و اطلاعات آنها قابل دسترس بودهاند، استخراج و به ٤٠ شاخص منتج شد.
گام ششم : طراحی الگوی استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری هدف پژوهش ، الگوی شاخص های دانایی است ؛ برای رسیدن به این هدف، رابطۀ شاخص های داناییمحور در گروههای دانایی بر اساس پیشینۀ تحقیق و ادبیات موضوعی و همچنین یافته های حاصل از نتایج تحقیق ، مشخص شد.
65 10 چهار) بررسی ابعاد درونی لایۀ دوم الگو (سطح سازمان)در طراحی الگوی استراتژیک داناییمحوری نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان میدهد که مقدار آزمون( ٧٣٠٠=Chi-square) بین شاخص های سازمان دانا در بخش علم و فناوری تفاوت وجود ندارد."