چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تبیین ضرورت طراحی برنامه تربیت دبیر کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان و در نهایت اجرای آن است که می توان از آن به عنوان برنامه درسی مغفول (پوچ) یاد کرد. این پژوهش، مطالعه موردی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرایانه تعلق دارد. منبع داده های این پژوهش، تجربیات پژوهشگر و سایر همکاران به عنوان معلم، در دوران تحصیل در مراکز تربیت معلم و همچنین پاره ای از مطالعات کتابخانه ای می باشد. تحلیل دادههانشان می دهد که برنامه تربیت دبیر کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان را می توان از نوع برنامه درسی پوچ آشکار در نظر گرفت، که حذف کنونی آن در دانشگاه فرهنگیان، نظام تعلیم و تربیت را در حوزه آموزش حرفه گرایی و مهارت آموزی در آموزش و پرورش عمومی کشور را با چالش های اساسی روبه رو می گرداند. از جمله این مشکلات و چالش ها می توان به فرایند ریزش دبیران متخصص کار و فناوری بدون جایگزینی، واگذاری آموزش و تدریس به دبیران غیرمتخصص و غیرمرتبط، جذب افراد ناکارآمد به بدنه آموزش و پرورش، تغییر رشته و دوره های تحصیلی فارغ التحصیلان اسبق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد.
Abstract:The present study aims is
explaining the necessary of designing
work& technology training curricula at
farhangiyan university and finally
implementation it’s, that can be cited as
null curriculum. This research is a case
study, one that belongs to qualitative and
interpretative paradigms. The data source
for this study is teacher’s experiences in his
schooling at the teacher training centers
and also some library studies. The data
analysis shows that Work& Technology
teacher training curricula at Farhangiyan
University can be considered as null
curriculum, tthat removation of this
program can bring fundemental challenges
to education system in the field of
vocational education and training in public
education. Some of these challenges are:
loss of specialists teachers of work&
technology without replacement, leaving
teaching to non-specialist and unrelated
teachers, recruiting body dysfunctional
education, change majors and courses of
study of Hardware and software facilities.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه ويژه فرهنگيان ، دانشگاهي است : براي تأمين ، تربيت و توانمند سازي منابع انساني وزارت آموزش و پرورش ، پيشرو در آموزش ، پژوهش ، توليد و ترويج علم نافع مورد نياز آموزش و پرورش ، سرآمد در آموزش و شايستگيهاي حرفه اي و تخصصي تربيت محور، توانمند در بهره گيري از فناوريهاي نوين آموزشي و تربيتي در انجام مأموريت ها، مبتني بر معيارهاي نظام اسلامي، توانمند در زمينه سازي براي شکوفايي فطرت ، استعدادها، شکل گيري هويت يکپارچه اسلامي، ايراني، انقلابي دانشجو معلمان ، برخوردار از هيأت علمي و مديران مؤمن ، آراسته به فضائل اخلاق اسلامي، عامل به عمل صالح ، تعاليجو و تحول آفرين ، باورمند به جامعه عدل جهاني وابسته به وزارت آموزش و پرورش که با اهداف معين تأسيس و طبق مصوبات شورايعالي انقلاب 78 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ٩، پاييز و زمستان ١٣٩٣ فرهنگي، ضوابط و مقررات وزارتين آموزش و پرورش و علوم ، تحقيقات و فناوري و قوانين و مقررات مربوط اداره ميشود(اساسنامه دانشگاه فرهنگيان ، ١٣٩١).
86 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ٩، پاييز و زمستان ١٣٩٣ جمع بندي و نتيجه گيري آنچه از مرور مباحث مطرح شده به دست مي آيد آنست که دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي است که وظيفه تأمين بخشي از نيازهاي خاص آموزش و پرورش و تربيت معلمان را برعهده دارد.