چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش های اطلاع رسانی، آموزشی، مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی رسانه های گروهی در توسعه ورزش بانوان از دیدگاه مربیان زن کشور بود. روش تحقیق توصیفی- مقایسه ای و روش اجرا پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مربیان زن کشور و نمونه آماری شامل 261 نفر از 24 استان و 22 رشته ورزشی بودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای محقق ساخته و 48 سوالی بود که روایی آن توسط 10 نفر از استادان دانشگاه ها و متخصصان تایید و پایایی آن(81/0=α) تعیین شد. از آمار توصیفی جهت توصیف داده ها و برای بررسی فرضیه ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف(k-s) و ویلکاکسون (Z) استفاده شد. فرضیه های تحقیق در سطح معناداری 001/0 پذیرفته شدند و بین وضعیت موجود و مطلوب نقش های چهارگانه رسانه های گروهی در توسعه ورزش بانوان تفاوت معناداری وجود داشت. مربیان زن کشور اظهار داشتند که علی رغم تاثیرگذاری رسانه های گروهی بر توسعه ورزش بانوان و نقش مطلوب آن، دست اندرکاران رسانه های گروهی نسبت به مولفه های موثر و کارکردهای مختلف ورزش بانوان شناخت لازم را ندارند زیرا که در بیان مسائل ورزش بانوان به عنوان قشر عظیمی از مخاطبان ورزش و رسانه های گروهی کوتاهی می کنند که دلیل عمده آن احتمالا نبود کارشناسان زن در رسانه های گروهی و یا کمبود کارشناسان مرد خبره در امر ورزش بانوان باشد.
The aim of the present study was to investigate the current and ideal condition of informing، educational، social participation and cultural roles of mass media in developing women sport from the viewpoint of female coaches. This study was a descriptive-comparative survey. The statistical population consisted of Iran female coaches and the sample consisted of 261coaches of 22 sport fields from 24 provinces. A researcher-made questionnaire consisting of 48 items were used to collect the data. Ten university professors confirmed its validity and its reliability was determined by Cronbach’s alpha (α=0.81). Descriptive statistics were used to describe data and Kolmogorov-Smirnov test and Wilcoxon test were used to test the hypotheses. Results showed a significant difference between current and ideal conditions of four roles of mass media in developing women sport. Iran female coaches noted that although the mass media influenced the development of women sport، the authorities of mass media did not properly consider the effective components and different functions of women sport as they neglect women sport due to a lack of the female experts in mass media or male experts in the field of women sport.