چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی نگرش و رفتار مرتبط با نقش عوامل کیفیت و قیمت در خرید کفش ورزشی در بین دانشجویان ورزشکار بود. جامعه آماری را دانشجویان ورزشکار شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزش دانشجویی دانشگاه های کشور تشکیل می داد. به منظور گردآوری داده ها، 450 پرسشنامه محقق ساخته دربین دانشجویان ورزشکار دختر و پسر که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند توزیع شد که از میان پرسشنامه های عودت داده شده، 380 مورد قابل قبول بود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تی همبسته و تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد، کیفیت به طور معنی داری نسبت به قیمت دارای اهمیت بیشتری است. اهمیت هر یک ازعوامل کیفیت و قیمت تحت تاثیر جنسیت قرار داشت، بدین صورت که کیفیت برای زنان درمقایسه با مردان مهم تر بود و برای مردان، عامل قیمت اهمیت بیشتری داشت. همچنین، اهمیت کیفیت متاثر از سطح درآمد نبود، اما قیمت در بین گروه های مختلف در آمدی دارای میزان اهمیت متفاوتی بود؛ با افزایش درآمد به طور نسبی اهمیت قیمت کاهش می یافت. بیش از 45 درصد پاسخ دهندگان، کیفیت کفش-های تولید داخل را در مقایسه با برندهای وارداتی پائین تر ارزیابی کردند. نسبت خرید کفش های ورزشی تولید داخلی به کفش های وارداتی در بین پاسخ گویان کمتر از 1 به 3 بود.
The aim of the present study was to assess the viewpoints on the role of quality and price in purchasing sport footwear in athlete students. The statistical population consisted of university student athletes participating in 10th Iran Sport Olympiad of Universities. To collect data، 450 researcher-made questionnaires were distributed among male and female university student athletes who were selected by cluster random sampling method. Out of returned questionnaires، 380 questionnaires were accepted and analyzed. To analyze data، dependent and independent t tests and oneway analysis of variance were used. The results showed that quality was significantly more important than price. The importance of both quality and price was affected by gender، that is to say quality was more important to women than men and price was more important to men than women. The importance of quality was independent from income; however، price had different degrees of importance among different income groups; an increase in income reduced the importance of price. More than 45% of respondents believed that the quality of domestic sport footwear was lower than imported brands. The ratio of domestic sport footwear purchase to imported footwear was less than 1 per 3 pair.