چکیده:
هدف : باورهای معرفتی نشانگر تلقی افراد از دانش و دانستن هستند. هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای معرفتی با رفتار اطلاعاتی دانشجویان بود. روش : در این مطالعه کاربردی- پیمایشی، از بین ١٩٩٦٥ دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی ٩٠-١٣٨٩، تعداد ٣٦٤ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده و "فهرست باورهای معرفتی" را برای اندازه گیری باورهای معرفتی آنان و "پرسشنامه رفتار اطلاعاتی" را برای اندازه گیری رفتار اطلاعاتی آنان تکمیل کردند. یافته ها: باورهای معرفتی آزمودنیها بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوتی معنادار داشتند و این باورها با رفتار اطلاعاتی آنان نیز رابطه معناداری داشتند. دارندگان باورهای معرفتی سطح بالا در محیط اطلاعاتی کارآمدتر از دارندگان باورهای معرفتی سطح پایین بودند. نتایج حاصل در پیوند با نتایج بررسیهای پیشین ، نشانگر لزوم توجه کتابداران آموزشی و مرجع ، و طراحان نظام های اطلاعاتی به این باورها برای بهینه سازی رفتار اطلاعاتی است .
خلاصه ماشینی:
"11 طبق داده های جدول شماره ٥ که نتایج مقایسه میانگین های نمرات باورهای معرفتی آزمودنیها را در ابعاد دارای اختلاف معنادار از نظر مقطع تحصیلی نشان میدهد، زیرگروه مقطع دکتری با بیشترین میانگین نمرات در هر سه بعد ساختار دانش ، منبع دانش و سرعت کسب دانش و نیز باورهای معرفتی در گروهی متفاوت از دو مقطع دیگر قرار دارد.
پس نه تنها لازم است که این رفتار اطلاعاتی نورسته را زیر نظر داشته و به نحوی مناسب در جهت اصلاح و مدیریت آن کوشید تا دانشجویان مهارت های لازم برای جستجوی اطلاعات و فرمول بندی جستجو را یاد بگیرند، بلکه مهم تر از آن ، دانشجویان باید بتوانند اطلاعات بازیابی شده را از منظر اعتبار دانشی آن پایش و ارزیابی کنند؛ چنین پایش و ارزیابی نیازمند فعال شدن باورهای معرفتی آنان است (٢٠٠٨ ,Boldrin &Mason ).
این مسائل ناساختارمند و پیچیده نیازمند باورهای معرفتی سطح بالا (به ویژه ، در بعد قطعیت دانشی از نظر اعتقاد به قابلیت ابطال پذیری و اصلاح شوندگی دانش ، و در بعد سرعت کسب دانش از نظر باور به تلفیقی و ارتباط اجزای دانشی با همدیگر و لزوم کسب تدریجی و مرحله به مرحله دانش ) است : دانشجویان معتقد به کسب تدریجی دانش و تدریجی بودن یادگیری با بررسی جوانب مختلف انواع اطلاعات مربوط به موضوع و مقایسه انواع منابع اطلاعاتی موجود، به پردازش عمقی و تفسیر اندیشمندانه اطلاعات میپردازند(٢٠٠٣ ,Shinn &Schreiber ) ."