چکیده:
هدف : هدف پژوهش ، شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانه های دانشگاهی ایران از فناوریهای وب ٢ و شناسایی مهمترین عوامل بازدارنده بر بکارگیری فناوریهای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهی ایران است . روش : پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی و ارزیابانه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش کتابخانه به بررسی این عوامل در قالب سه دسته کلی (عوامل مربوط به کتابداران ، کاربران و عوامل زیرساختی و فرهنگی) پرداخت . روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (٨٨%) تایید شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاههای کشور بودند. یافته ها: میزان آشنایی و استفاده کتابداران از فناوریهای وب ٢ کم است . بیشـترین میـزان آشـنایی کتابـداران از فناوریهـای وب ٢ مربوط به فناوری وبلاگ و کمترین میزان آشـنایی مربـوط بـه فنـاوری فهرستنویسـی اجتمـاعی بـود. ابـزار ویکـی و سـایت هـای برچسب گذاری و نشانه گذاری اجتماعی به ترتیب بیشـترین و کمتـرین فنـاوری وب ٢ مـورد اسـتفاده بـوداز میـان عوامـل مـورد بررسی بیشترین تاثیر مربوط به عوامل مرتبط با کاربران و کمترین تـاثیر مربـوط بـه عوامـل مـرتبط بـا کتابـدارن بـود. اسـتفاده از فناوریهای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهی ضرورت زیادی دارد و بیشترین ضرورت مربوط بـه فنـاوری آر.اس .اس بـا میـانگین ١.٩٥ است .
خلاصه ماشینی:
"مشکل اساسی که دراین میان وجود دارد این است که با وجود اینکه نزدیک به یک دهه از ظهور فناوریهای وب ٢ میگذرد و در منابع متعدد به روش های مختلفی بر اهمیت و ضرورت بکارگیری فناوریهای وب ٢ در کتابخانه ها تأکید شده است (از جمله این منابع در خارج کشور میتوان به پژوهشی که توسط چوا و گو ( Chua and ٢٠٠٨ ,Goh) وکیسی و ساواستینوک (٢٠٠٧ ,Casey and Savastenic)، و در داخل کشور به مقاله هایی که توسط نوروزی(٢٠٠٨ ,Norouzi)، تاج الدینی (٢٠٠٩ ,Tajodini) و مرادی(٢٠١٢ ,Moradi) نوشته شده است ، اشاره کرد، بررسی وب سایت کتابخانه ها و به ویژه کتابخانه های دانشگاهی نشان میدهد که این کتابخانه ها از این فناوریها در ارائه خدمات به کاربران استفاده چندانی نبرده اند١.
از اهداف دیگر این پژوهش میتوان به موارد زیر اشاره کرد: • شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران از فناوریهای وب ٢، • بررسی میزان ضرورت استفاده از فناوریهای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهیایران ، • شناسایی مهم ترین فناوریهای وب ٢ برای استفاده در خدمات کتابخانه های دانشگاهی بدین منظور دراین مقاله سعی میشود به منظور دستیابی به اهداف پژوهش و در نهایت ارائه راهکارهایی در جهت بهبود و ارتقای کاربرد فناوریهای وب ٢ در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به پرسش های زیر پاسخ داده شود و دو فرضیه را به شرح ذیل مورد آزمون قرار دهد: پرسش های پژوهش : ١.
برای تعیین روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا اسـتفاده شـد؛ بـدین ترتیـب کـه پرسشـنامه اولیـه حاوی گزینه های میزان آشنایی و استفاده از فناوریهای وب ٢ و عوامل مؤثر بر کاربرد فنـاوریهـای وب ٢ در کتابخانه های دانشگاهی بدون تمایز بین عوامل مربوط به کاربران ، کتابداران و عوامـل زیـرسـاختی بـین چند نفر از اعضای هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه فردوسی توزیع گردید تا کـم و کیـف سـؤال هـای پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گیرد."