چکیده:
هدف : هدف از این پژوهش ، شناسایی مسائل و مشکلات مربوط به دو قالب مارک ٢١ و یونی مارک و وضعیت کنونی و قابلیت های مارک در ایران و کسب نظرات صاحب نظران در این موارد و پیشنهاد آن ها برای فرمت نهایی مارک در ایران است . روش : برای گردآوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است . صاحب نظران و متخصصان مارک در ایران جامعه تشکیل دهنده این پژوهش هستند. به شیوه نمونه گیری گلوله برفی ٢٢ نفر از متخصصان مارک در ایران شناسایی شدند. با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته از صاحب نظران ، نظرخواهی شده است . یافته ها: هرچند که وضعیت کنونی مارک و آموزش و استفاده از آن در ایران از دیدگاه صاحب نظران مطلوب به نظر نمیرسید ولی مهم ترین راه حل پیشنهادی برای رفع مشکلات بیان شده در مورد مارک ایران ، تشکیل کمیته ای از متخصصان مارک برای پشتیبانی و روزآمدسازی مارک در ایران و توجه بیشتر به آموزش در حوزه مارک بود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در این پژوهش تلاش میشود تا به سؤالات زیر پاسخ داده شود: دلایل ادامه نیافتن طرح استفاده از مارک ٢١ در مرکز مدارک و اطلاعات علمی کشور چه بود و آیا مشکلات آن قابل رفع هستند؟ و از سوی دیگر آیا از مارک ایران ، برای ثبت اطلاعات کتابشناختی مربوط به فهرست نویسی منابع فارسی استفاده مناسبی به عمل آمده است ؟ و آیا مارک ایران تهیه شده بر مبنای یونی مارک توانسته پاسخگوی نیازهای فهرست نویسی فارسی باشد؟ و در نهایت پیشنهاد صاحب نظران ایرانی برای فرمت نهایی مارک در ایران چیست ؟ پیشینه پژوهش در این بخش پیشینه ها در دو بخش خارج از کشور و در ایران در حوزه مارک بررسی شده است و نتایج حاکی از آن است که در خارج از کشور، به مسئله و نقش مارک به صورت محتوایی و ماهوی نگریسته شده و از جنبه های مختلف ، قالب های متفاوت را با یکدیگر مقایسه کرده اند.
در نهایت ازآنجاییکه بیشتر پاسخگویان معتقد بودند که مارک ایران ، که بر مبنای یونی مارک تهیه شده است میتواند پاسخگوی جامعه ایرانی و فهرست نویسی فارسی باشد، باید برای رفع مشکلات فعلی آن ، آموزش مارک را جدی تر در سازمان ها، کتابخانه ها و به خصوص دانشگاه ها دنبال کرد و با تشکیل کمیته ای از متخصصان کتابداری و غیر کتابداری که دارای هدف و برنامه ای مشخص است ، اطلاع رسانی در خصوص مارک را گسترده تر و نیروهای متخصص در این امر را به طور هدفمند هدایت و راهنمایی کرد تا با پیشنهادهای این کمیته به ارتقا کیفیت زیرساخت های مارک در کشور و تحقق شبکه کتابشناختی کمک نمود."