چکیده:
این مقاله با عنوان رویکرد، مبانی ، اهداف ، روشها و محتوای تربیت زیبایی شناختی از دید علامه جعفری (ره) انجام شده است . در این مقاله ابتدا درباره مفهوم زیبایی و انواع آن و تربیت زیبایی شناختی از دیدگاه علامه بحث شده است ؛ سپس در قسمت دوم ، علامه از بین سه رویکرد «هنر برای هنر»، «هنر برای انسان » و «هنر برای انسان در حیات معقول»، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد خود در تربیت زیبایی شناسی نام میبرد. در مبانی یا بنیادها، «بنیاد»های تربیت زیبایی شناسی از دید علامه ، که شامل «داشتن غریزه زیبایی جویی و زیبایی شناسی »، «قابلیت تعلیم و تربیت پذیری »، «تجربه »، «تصفیه روح و صفای درون » و «وحدت گرایی » است ، توضیح داده شد. در مبحث اهداف تربیت زیبایی شناختی ، «اهداف » بدین قرار است : علامه ، «عبودیت و قرب الی الله » را هدف نهایی؛ «انتقال از «حیات طبیعی محض به حیات معقول » و «هماهنگ کردن نیروهای مختلف درونی » را به عنوان «اهداف واسطه ای» و «اهداف جزئی » تربیت زیبایی شناسی را «پرورش خلاقیت و آفرینندگی » و «پرورش عقلانیت » ذکر میکند. در قسمت روش ، روشهای تربیت زیبایی شناسی علامه شامل روشهای «سوال و پرسشگری »، «تجربه »، «استفاده از هنرهای مختلف مثل نمایش ، نقاشی و شعر»، «دور نگهداشتن هنرجو از تقلید»، «پرورش تعقل »، «تصفیه درون و اخلاص » و «استفاده از هنرمندان متعهد و کارشناسان متخصص و عادل» است . در نهایت محتوای تربیت زیبایی شناختی شامل : «میراث فرهنگی»، «علم و دین » و «هنرهای گوناگون » شرح داده شده است .
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش ١ ـ تعریف «زیبایی، انواع آن و تربیت زیبایی شناختی » از دیدگاه علامه جعفری (ره) ١ ـ ١ ـ تعریف «زیبایی و انواع آن» علامه جعفری (ره) در تعریف زیبایی با ذکر این نکته ، که با دقت در یک اثر زیبای خلقـت ، در عین اینکه حس زیباجویی انسان اشباع میشود به دریافت کمال نیز نایل میگردد، زیبایی را چنـین تعریف میکند: «نمود یا پرده ای نگارین و شـفاف کـه روی کمـال کشـیده شـده اسـت (جعفـری ، ١٣٨٥: ١٧٤)؛ و کمـال عبـارت اسـت از قــرار گــرفتن یــک موضــوع در مجــرای بایسـتگی هــا و شایستگی های مربـوط بـه خـود و همـان نظـم عـالی اسـت کـه روح انسـانی آن را در عـالم هسـتی بخصوص در نمودهای زیبا درمییابد (جعفری ، ١٣٦٩: ١٨)؛ البته در غیرمواردی که موجود زیبا دو PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
از نظر علامه ، کل نظام تعلیم و تربیت باید به زیبایی و هنر آمیخته باشد و به تبع آن، تمام تلاشها باید به قصد خلق وضعیتی صورت گیرد که طی آن، تجربه یادگیرنـده جنبـه زیبـایی شـناختی پیـدا کند؛ زیرا اساسا یکی از روشهای موفق در آموزش این است که هر حقیقت شایسته برای فراگیری ، باید به گونه ای ارائه شود که متعلم ، آن را یکی از پدیده های برخاسته از ذات خـود احسـاس کنـد؛ 1 - Sealy PDF created with pdfFactory Pro trial version www."