چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تدوین برنامه درسی اسلامی است . روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری پژوهش شامل ٢٠ نفر از متخصصان و تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های تهران در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ هستند که تعداد کل آنها ١٤٠ نفر به تفکیک ٩١ نفر زن و ٤٩ نفر مرد است . حجم نمونه متخصصان بر اساس روش سرشماری ٢٠ نفر، و حجم نمونه آنها با حجم جامعه برابر است و حجم نمونه دانشجویان بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و جدول براورد حجم نمونه کرجسی و مورگان ١٠٣ نفر به تفکیک ٦٦ نفر زن و ٣٧ نفر مرد است . برای گردآوری اطلاعات از شیوه دلفی و پرسشنامه محقق ساخته سنجش عوامل موثر بر تدوین برنامه درسی اسلامی استفاده شده است . برای سنجش روایی ابزار از روش سنجش روایی محتوایی و برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن ٨٥% محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و t تک گروهی ، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است . نتایج نشان داد که از دیدگاه متخصصان سی زیر عامل و در مجموع پنج عامل در برنامه درسی اسلامی موثر است و از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی عامل تاریخی با میانگین (٥.١٦)، عامل آموزشی با میانگین (٥.١٥)، عامل دینی مذهبی با میانگین (٥.٠٥)، عامل فرهنگی با میانگین (٤.٩١) و عامل سیاسی با میانگین (٤.٨٨) در تدوین برنامه درسی اسلامی موثر بوده است . هم چنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بین میزان تاثیر عوامل مختلف در تدوین برنامه درسی اسلامی تفاوت معنی داری هست .
خلاصه ماشینی:
"روزنانی ٥ (٢٠٠٠) در پژوهشـی بـا عنـوان اسـلامی کـردن برنامـه درسـی در مالزی نشان داد که کاربرد مفاهیم اسلامی و مضامین دینی در رشته های مختلف مـی توانـد اتحـاد و 1 - Rafiu 2 - Otunga 3 - Nyandusi 4 - Arjmand 5 - Rosnani PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
com نمودار ١: الگوی مفهومی پژوهش فلسفه مسلط اجتماعی اهتمام به قرآن و نهج البلاغه فرهنگها و خرده فرهنگ توجه به نیازهای معنوی پرهیز از کارهای سطحی معرفی نواها، اماکن و پرهیز از تفکر تسکینی و موقت حماسه های دینی پرهیز از ترجمه گرایی صرف معرفی اخلاقیات تعامل با نهادهای فرهنگی آخرت گرایی عوامل عوامل دینی فرهنگی ـ مذهبی معرفی نهادها و احزاب عوامل برنامه درسی اهتمام به قانون اساس تاریخی اسلامی توجه به تمامیت ارضی ایجادبصیرت سیاسی عوامل عوامل سیاسی معرفی چهره های ملی آموزشی توجه به معماری اسلامی فضا پرهیز از دایره المعارف گرایی توجه به هویت ملی افزودن عناوین جدید اسلامی بهره گیری از روش تدبر تمسک به روش الگویی و طبیعت گرایی استفاده از قصه های قرآنی مربی متعهد و مسئولیت پذیر تعامل مراکز آموزشی و دینی PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
هم چنین چون t های محاسبه شده از t بحرانی در سطح ١% بزرگتر است با ٩٩% اطمینان میتوان گفت که از نظر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه های تهران ، عوامل دینی و مذهبی ، سیاسی، فرهنگی ، تاریخی و آموزشی در تدوین برنامه درسی اسلامی ایرانی در حد زیاد هست ."