چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارتهای کنترل خشم بر اساس آموزههای اسلامی بر پرخاشگری دانش آموزان صورت پذیرفت ؛ به بیان دیگر، این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که : "آیا آموزش گروهی مهارتهای کنترل خشم بر اساس آموزههای اسلامی بر پرخاشگری دانش آموزان موثر است ؟" برای رسیدن به این منظور از پژوهش نیمه تجربی در این تحقیق استفاده شد. بنابراین ٤٨ دانش آموزان پسر سال اولی به صورت در دسترس از دو دبیرستان پسرانه منطقه ٨ شهر تهران انتخاب ، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند به این معنا که شرکت کنندگان یکی از مدارس به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایشی و شرکت کنندگان مدرسه دیگر به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شدند. دوازده جلسه ٩٠ دقیقه ای آموزش مهارتهای کنترل خشم در قالب کار گروهی در مورد گروه آزمایشی به اجرا در آمد. میزان رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از دو گروه قبل و بعد از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه اندازه گیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای کنترل خشم بر اساس آموزههای اسلامی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر موثر است .
خلاصه ماشینی:
"بخش اول ، یافته هـای توصـیفی ـ تحلیلـی کـه از روش کتابخانه ای به دست آمده که شامل استخراج یک الگوی نظـری در مـورد خشـم و پرخاشـگری و مهارتهای کنترل خشم بر اساس آموزه های اسلامی است که به آنها پرداخته می شود: رویکردها یا الگوهای نظری در تبیین خشم : شیخ کلینی (٣٢٩ ق) در کتاب اصول کافی جلد ١ در باره خشم به مبحثی تحت عنوان نیروهای عقل می پردازد که در نهایت از آن الگـویی مشـابه بـا الگوی پردازش اطلاعات را استنتاج میکند که با توجه بـه شـناخت ایـن الگـو مـی تـوان از آن در کاهش تأثیرات خشم و کنترل آن سود جست .
الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی و برانگیختگی خشم به صورت زیر است : آغاز = رویارویی با محرک یا مسئله (رویداد محیطی ) ١ ـ رمزگردانی جزئیات رویداد محیطی (توجه انتخابی به نشانه های خصومت آمیز) ٢ ـ تفسیر ماهیت موقعیت ، استدلال و قضاوت (احساس توهین یا جریحه دار شدن احساسات ) ٣ ـ تعیین هدف اجتماعی یا بین فردی (برنده شدن یا برتری ) ٤ ـ تولید ذهنی مجموعه ای از پاسخهای رفتاری ممکن (مبارزه برای انتقام ، پذیرش منفعلانه ) ٥ ـ ارزیـابی نظامـدار کیفیـت هـر پاسـخ تولیـد شـده (تصـور پیامـدهای مثبـت و منفـی بـرای پرخاشگری ) ٦ ـ انجام دادن پاسخ انتخاب شده و در نهایت ارزشیابی اقدام انجام شده با توجه به پیامدها محمد باقر کمره ای،(١٣٧٥) در ترجمه جلد پنجم اصـول کـافی در موضـوع راه هـای کنتـر ل خشم به نظر و دیدگاه علامه مجلسی در این زمینه اشاره می کند که به الگوی شناختی ـ رفتاری در کنترل خشم بسیار شبیه اسـت ."