چکیده:
توریسم به طور عام و توریسم ورزشی به طور خاص با دارا بودن ویژگی صنعت پاک ، یکی از منابع درآمدزایی برخی از کشورها قلمداد می گردد. بدیهی است که به منظور بهره برداری از این حوزه از صنعت ورزش ، مدیران و دست اندرکاران نیازمند برنامه ریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی هستند، موضوعی که در استان مازندران به ندرت به آن پرداخته شده است . هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و الویت بندی نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدات و به دنبال آن تحلیل استراتژی SWOT برای برنامه ریزی استراتژیک صنعت توریسم ورزشی استان مازندران می باشد. بدین منظور ٨٩ نفر از مدیران ارشد اجرایی ورزش استان ، مدیران ، راهنمایان و افراد مطلع امور گردشگری ، کارشناسان ورزشی و نیز خبرگان مدیریت ورزشی که به صورت غیر تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، پرسشنامه تنظیمی مرتبط با موضوع تحقیق را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. نتایج حاصل از آزمون دوجمله ای نشان داد که متغیرهای شناسایی شده وابسته به عامل های نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدات به ترتیب ١٣، ٢٩، ٢٠ و ٢٣ مورد بوده اند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که شرایط مساعد آب و هوایی و سیستم حمل و نقل به ترتیب به عنوان با اهمیت ترین و کم اهمیت ترین نقطه قوت و عدم
خلاصه ماشینی:
"- توسعه و رونق ورزش های آبی جهت ورزش قهرمانی و همگانی - ایجاد رویه های مناسب جهت پرهیز از اشاعه تهاجم و تقابل فرهنگی - ایجاد نگرش های اقتصادی مبتنی بر آینده دور جهت ثبات و رونق بازار - توجه به لزوم رقابت با رقبای منطق ای و بین المللی با تدوین برنامه های دوربرد - تدوین چشم انداز حمایت رسانه ها از توریسم ورزشی - تأمین اعتبار از محل های درآمدی جهت توسعه این صنعت - ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش و عدم رویارویی دولت با آن از طریق طرح های توسعه - تلاش در جهت ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف دست اندر کار - شفاف سازی مزایای وجود سیاست های کلان همراستا جهت توسعه این بخش - ارائه درخواست از وکلای مردم در مجلس جهت تدوین سیاست های حقوقی مشخص و محکم نمودار ١: راهبردهای ٤ گانه توسعه توریسم ورزشی استان مازندران بر اساس تحلیل SWOT ماتریس SWOT محیط داخلی نقاط قوت (S)مطلوب بودن شرایط آب و هوایی استانجاذبه های طبیعی و محلیتوانایی شرکت در لیگ های ملی ورزشی خدمات رفاهی ، تفریحاتی و تسهیلاتی با قیمت مناسب وجود مراکز آبی (دریا، دریاچه ، رودخانه و استخرهای شنا) مهیا بودن مسیرهای گردشگری ورزشی مناسب برگزاری مسابقات بومی - محلی در رشته های مختلف پتانسیل برگزاری رویدادهای ملی ورزشیبرگزاری مسابقات و تورنمنت های ملی ورزشیفراهم بودن نیروهای داوطلبی متخصص آثار فرهنگی - باستانی و سایت های دیدنی و جذابغذاها و نوشیدنی های متنوع و با کیفیت سیستم حمل و نقل (هوایی ، زمینی و دریایی )مناسب نقاط ضعف (W)عدم برگزاری مسابقات و تورنمنت های بین المللی ورزشی شفاف نبودن آمار درآمد حاصل از این صنعت بودجه و منابع مالی ناکافی در خدمت توریسم ورزشی عدم مساعدت رسانه های جمعی و مطبوعات عدم رغبت بخش خصوصی به سرمایه گذاری قواعد اداری بوروکراتیک جهت پذیرش و جذب توریست هاعدم برگزاری دوره مربیگری و داوری ملی و بین المللی عدم وجود مراکز خدمات طب ورزشی (آب درمانی و..."