چکیده:
بین احادیث طینت و سعادت و شقاوت انسان ، ارتباط وجود دارد و در تفسیر و چگونگی این ارتباط آراء متعددی مطرح شده است . دیدگاه علامه طباطبایی (ره ) در تفسیر و برداشت از احادیث طینت و ارتباط آن با سعادت و شقاوت انسان در ذیل آیات قرآن قابل توجه است ؛ لذا این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی ، به استخراج دیدگاه علامه طباطبایی ، با تاکید بر تفسیر المیزان در باب ارتباط احادیث طینت با سعادت و شقاوت پرداخته که حاصل این کنکاش چنین شد: علامه طباطبایی مدلول احادیث طینت ر با لحاظ ضعف های سندی بعضی روایات ، با توجه به کثرت روایات وارده اجمالا میپذیرد و معتقد است هیچ گونه تعارضی بین پذیرش اجمالی طینت و اختیار انسان وجود ندارد. طینت در حد زمینه و علت ناقصه می باشد و نهایتا سعادت و شقاوت انسان با اعمال اختیاری او رقم می خورد.
خلاصه ماشینی:
"دسته اول آیات آیاتی که خلت ق اول و دوم انسان را به شکی ل واحد می دانند و معدقت است که خداوند در هر دو بار، انسان را از خاک پدید می آورد و برای او در این برانگ ن تخی ، فرقی با آف ش نیر ابتدایی او وجود ندارد؛۳ به عنوان مثال، ایشان ذیل آیه ﴿ق٥ل أمر ربی با٥لق٥سط و أقیموا وجوهکم ٥ عن٥د کل م٥سجد و اد٥عوه مخ٥لصین له الدین کما بدأکم ٥ تعودون * فریقا هدی و فریقا حق علیهم الضلالة إنهم اتخذوا الشیاطین أ٥ولیاء من ٥ دون الله و یحسبون أنهم ٥ مه٥تدون ﴾ (اعراف.
۴ بحث ذیل این آه ی ش ه فیر ، ب ایسر است ؛ اما علامه طابطبایی ـ توجه به که مل «بدأ» که آن را اشاره ای به ابتدای خ ت قل دنیوی انسان می دانند و نزی با در نرظ گرفتن ب ث ح لغوی آن و بر اساس این ه ک آیه مذکور، در انت اهی آیاتی قرار دارد که با موضوع ابتدای خلت ق بشر و سجده کردن فرشت اگن به او می باشد و نافرمانی ابل س ی را هم باین می نماید ـ از خ وصصیات ابتدای خ ت قل برش را، ت م یسق آانن از ه امن ابتدا به دو گروه بیان می کند که برخی راه درست و صراط م م یقتس را پ دیا کرده اند و برخی نزی از این راه، م رحن ف شده اند.
در نگاه علامه طباطبایی ، داشتن وجهه و یا قبه ل ، مانعی بر دعوت انسان به سوی سبت ق گرفتن در خیرات نی ت س ؛ به عبارتی دیگر، گرچه حدود سعادت و شقاوت انسان تا حدودی مش ص خ شده است ؛ اما این حدود، نمی تواند اختایر انسان را ت ت ح تریثأ خود قرار دهد."