Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی: قابلیتها و کاستیها

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 11 علمی-پژوهشی (21 صفحه - از 35 تا 55)

کلیدواژه ها : تربیت دینی ،رویکرد عقلانی ،عقلانیت و دین

کلید واژه های ماشینی : تربیت دینی ،رویکرد عقلانی به تربیت ،رویکرد عقلانی ،دینی ،رویکرد عقلانی در تربیت ،فرایند تربیت دینی ،تلقین ،آموزش و پرورش ،اهداف تربیت دینی ،تربیت دینی وجود ،تربیت اخلاقی ،رویکرد در تربیت دینی ،رویکردهای اساسی در تربیت ،اهداف تربیت ،فرایند تربیت ،عقلی ،آموزنده ،رویکردهای مبتنی بر عادت ،تربیت اسلامی ،تعلیم و تربیت ،بهره‌گیری از رویکرد عقلانی ،آموزش و تربیت دینی ،دینی بودن ،رفتارهای دینی ،نظام آموزش و پرورش ،غایت تربیت دینی ،عقلانی بودن ،غایت رویکرد عقلانی ،دینی مانع فهم ،عمل اخلاقی

یکی از رویکردهای اساسی در تربیت دینی - در میان رویکردهای مختلف - رویکرد عقلانی1 است. این پرسش همیشه پیش روی صاحبنظران حوزه تربیت و به ویژه تربیت دینی وجود داشته است که بهترین رویکرد به تربیت دینی کدام است؟ رویکرد عقلانی به تربیت دینی دارای موافقان و مخالفانی است که هر کدام ادله خاص خود را عرضه می‌کنند. مخالفان براین باورند که تربیت دینی به اقتضای دینی بودن فعالیت موردنظر، نمی‌تواند بر مبنایی استوار شود که به عقلانیت تاکید می‌کند؛ چرا که ملاک داوری از منظر عقل غیر از ملاک داوری در شرع است و این دو منظر، متناقض‌نما2 هستند و نگاه عقلانی به تربیت دینی مانع فهم و پیشبرد اهداف این نوع تربیت است. موافقان البته بر این باورند که تربیت دینی بر مبنای عقل قابل استوار است، چرا که وجه عمده دین و فعالیت دینی بر عقلانی بودن آن استوار و قابل توجیه است. این مقاله با طرح چالشهای مذکور و تحلیل ادله موافقان و مخالفان این رویکرد، به قابلیتها و کاستیهای این رویکرد در حوزه ورود به تربیت دینی می‌پردازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.