Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی توانمندی شغلی دانش آموختگان رشته های فنی- حرفه ای (شاغل در شرکت ایران خودرو از دیدگاه مدیران واحدهای تولیدی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 13 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 85 تا 110)

کلیدواژه ها : توانمندی شغلی ،دانش­آموختگان ،آموزش فنی- حرفه­ای ،ایران خودرو ،مدیران واحدهای تولیدی ،بازارکار ،تحول در آموزش

کلید واژه های ماشینی : توانمندی شغلی ،مورد بررسی دانش‌آموختگان رشته­های ساخت ،حرفه­ای ،توانمندی شغلی دانش‌آموختگان ،توانمندیها ،مدیران واحدهای تولیدی شرکت ،دانش­آموختگان ،مدیران واحدهای تولیدی ،دانش‌آموختگان رشته­های ساخت ،شغلی ،واحدهای تولیدی ،هنرستانهای فنی ،ارزیابی توانمندی شغلی ،رشته­های ساخت و تولید ،دیدگاه مدیران واحدهای تولیدی ،میزان توانمندی شغلی دانش­آموختگان ،ارزیابی توانمندی ،میزان توانمندی شغلی دانش‌آموختگان ،دانش­آموختگان رشته­های الکترونیک ،آموزشهای فنی ،واحدهای تولیدی شرکت ،واحدهای تولیدی شرکت ایران­خودرو ،میزان توانمندی شغلی ،مهارتهای فنی ،بازار کار ،رشته­های ،دانش­آموختگان رشته­های ساخت ،دانش­آموختگان رشته­های ،شغلی دانش‌آموختگان ،ساخت و تولید

یکی از راهبردهای اساسی تغییر در نظامهای آموزشی‌ افزایش توانمندی شغلی دانش‌‌آموختگان، با توجه به نیازهای جامعه، بازار کار و اشتغال است که با کنترل خروجیهای سازمانهای آموزشی به سامان می‌رسد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی توانمندی­ شغلی دانش­آموختگان برخی رشته­های فنی– حرفه‌ای شاغل در شرکت ایران­خودرو از دیدگاه مدیران واحدهای تولیدی است. نمونه‌های مورد بررسی دانش‌آموختگان رشته­های ساخت و تولید، مکانیک­ خودرو و الکترونیک هنرستانهای فنی- حرفه­ای هستند که در سال 1383 جذب شرکت ایران خودرو شده­اند. نمونه‌های مورد بررسی 200 نفر بوده که با روش سرشماری انتخاب شده‌اند. ابزارگردآوری داده­ها پرسشنامة توانمندی شغلی بوده است.یافته­های پژوهش نشان داده‌اند که از دیدگاه مدیران واحدهای تولیدی شرکت ایران­ خودرو، دانش‌آموختگان رشته­های ساخت و تولید، مکانیک­ خودرو و الکترونیک به میزان مطلوبی از مهارتهای ارتباطی، کارگروهی، تعهد و مسئولیت‌پذیری برخوردارند. همچنین آنان از خلاقیت، توانایی حل مسئله، دانش ­ تخصصی و مهارتهای فنی و عملی نسبتا مطلوب برخوردارند. در مجموع، از دیدگاه مدیران­ واحدهای تولیدی شرکت ایران خودرو، میزان توانمندی شغلی دانش‌آموختگان این رشته­ها نسبتا مطلوب است. همچنین یافته‌های دیگر پژوهش نشان می‌‌دهد که دانش­آموختگان رشته­های الکترونیک نسبت به دانش‌آموختگان رشته ساخت، تولید متعهدتر ومسئولیت‌پذیرترند. در سایر موارد تفاوت معنادار میان دانش­آموختگان سه رشته مذکور وجود ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.