چکیده:
در این مقاله به ارزیابی تاثیر تعاملی مدرک تحصیلی و آموزش ضمن خدمت و تجربه بر قضاوتهای حرفهای حسابرسان در سطوح مختلف پیچیدگی کار پرداخته می شود؛ برای این منظور از پرسشنامه براساس مدل سیمون (1960) استفاده شده که وی قضاوتها را به مثابه طیفی از قضاوتهای برنامه ریزی شده تا قضاوتهای برنامه ریزی نشده طبقه بندی نموده است. برای آزمون فرضیهها از آزمونTوU من-ویتنی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اساتید و دانشجویان و شاغلین در حرفه حسابرسی می باشد. نتایج نشان می دهد که در وظایف پیچیدهتر، آموزش ضمن خدمت به تنهایی و مدرک تحصیلی همراه با تجربه تاثیر بسزایی بر قضاوت حسابرسان دارد. همچنین، نتایج نشان می دهد که حسابرسان دارای مدرک تحصیلی پایین وکم تجربه در وظایف پیچیده مخصوصا در مورد وظایف ساختار نیافته جانشینهای مطمئنی برای حسابرسان محسوب نمی شوند، بنابراین بنظر می رسد که بهتر است کار حسابرسی در این موارد بیشتر به حسابرسانی که آموزش ضمن خدمت بیشتری گذراندهاند و یا دارای مدرک تحصیلی بالا همراه با تجربه بالا هستند واگذار شود.
This article examines the interactive effects of academic training and in service training and experience on auditors'' judgments at different levels of complexity. For this purpose، a questionnaire based on Simon model (1960) has been used according to which judgments are classified and ranged from planned judgments to unplanned ones. To test the hypotheses، T-test and U Mann-Whitney has been used. The research population consists of lecturers and students and practitioners in the auditing profession. Results indicate that in the more complex tasks، in service training، academic training and experience have a significant effect on the auditor''s judgment. Also، the results show that the low degree and less experienced auditors on complex tasks، particularly in unstructured tasks are not safe substitutes for accountants. So it seems that it is better to assign the auditors with more in service training or higher academic training in these situations.
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، نتایج نشان می دهد که حسابرسان دارای مدرک تحصیلی پایین وکم تجربه در وظایف پیچیده مخصوصا در مورد وظایف ساختار نیافته جانشین های مطمئنی برای حسابرسان محسوب نمی شوند، بنابراین بنظر می رسد که بهتر است کار حسابرسی در این موارد بیشتر به حسابرسانی که آموزش ضمن خدمت بیشتری گذرانده اند و یا دارای مدرک تحصیلی بالا همراه با تجربه بالا هستند واگذار شود.
یافته های ارائه شده نشان می دهند که در سطح موضوعات نیمه ساختار یافته بین قضاوت حرفه ای حسابرسان دارای مدارک تحصیلی مختلف بالا و پایین تفاوت معنی دار می باشد، ولی در سطح موضوعات ساختار یافته و ساختار نیافته بین قضـــاوت های آنها تفاوت معنی داری وجود ندارد.
این یافته ها نشــان می دهند که بین قضاوت های حرفه ای حسابرسان دارای آموزش ضمن خدمت بالا و دارای تجربه مختلف بالا و پایین در سطح موضوعات ساختار یافته و نیمه ساختار یافته و ساختار نیافته تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نگاره (٥): مقایسه قضاوت های انجام شده توسط حسابرسان دارای مدارک تحصیلی بالا همراه با تجربه سطح قضاوت گروه های آزمودنی تعداد میانگین تفاوت سطح معنی داری نتیجه آزمون ساختار یافته HT-5 ))HMA)) 28 22.
پیشنهاد در راستای نتایج تحقیق : الف ) پیشنهادهای کاربردی با توجه به نتایج حاصـــل از فرضـــیه ها که حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین آموزش های ضمن خدمت و مدرک تحصیلی همراه با تجربه می باشد، پیشنهاد می شود که : الف : به حسابرسان و کارکنان آموزش های ضمن خدمت بیشتری ارائه دهند چون موجب بهبود قضاوت حرفه ای آنها می شود."