چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدی تحصیلی بود. روش: شرکتکنندگان پژوهش 256 دانشآموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه پیوند با مدرسه، ابزار پیوند والدینی، مقیاس خودکارآمدی دانشآموز مورگان-جینکس، پرسشنامه رضایت تحصیلی و خرده مقیاس کنترل تحصیلی بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم الگوی پیشنهادی پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای مدل معادلات ساختاری و بوت استرپ انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که پیوند با مدرسه و پیوند والدینی، پیشایندهای مثبت و منفی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان هستند. همچنین، یافتهها نشان داد که رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی پیامدهای مثبت خودکارآمدی تحصیلی هستند. به علاوه، مسیرهای غیرمستقیم پیوند با مدرسه و پیوند والدینی با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی، با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی معنیدار بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه ساختاری بین پیوندهای والدینی و مدرسه باکیفیت رضایت و کنترل تحصیلی دانشآموزان حمایت میکند.هدف : هدف پژوهش حاضر آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدی تحصیلی بود. روش : شرکت کنندگان پژوهش ٢٥٦ دانش آموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه پیوند با مدرسه ، ابزار پیوند والدینی، مقیاس خودکارآمدی دانش آموز مورگان -جینکس ، پرسشنامه رضایت تحصیلی و خرده مقیاس کنترل تحصیلی بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم الگوی پیشنهادی پژوهش ، به ترتیب ، با استفاده از روش های مدل معادلات ساختاری و بوت استرپ انجام گرفت . یافته ها: یافته ها نشان داد که پیوند با مدرسه و پیوند والدینی، پیشایندهای مثبت و منفی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان هستند. همچنین ، یافته ها نشان داد که رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی پیامدهای مثبت خودکارآمدی تحصیلی هستند. به علاوه ، مسیرهای غیرمستقیم پیوند با مدرسه و پیوند والدینی با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی، با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی معنیدار بودند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه ساختاری بین پیوندهای والدینی و مدرسه باکیفیت رضایت و کنترل تحصیلی دانش آموزان حمایت میکند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه ساختاری پیوند با مدرسه و والدین با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی The Structural Relationship of School and Parental Bonding with Academic Satisfaction and Academic Control: The Mediating Role of Academic Self-efficacy تورج هاشمی 1 ، شهرام واحدی 2 ، مینا محبی 3 * دریافت مقاله : ١٣٩٤.
به طوری که نتایج مطالعات پژوهشگـران نشان داده است که پیوند با مدرسه 5 و همچنین ، دلبستگی و پیوند به Self-Efficacy academic self-efficacy Dorman Bandura school bonding والدین 1 ، نقش مهمی در خودکارآمدی دانش آموزان دارند (نقل از السنر، لیپولد و گرینبرگ ، ٢٠١١؛ کولمن 2 ، ٢٠٠٣؛ کیو 3 ، ٢٠١٠).
مهبد و فولادچنگ (١٣٩١) نیز معتقدند که دلبستگی ایمن (چه پدرانه و چه مادرانه )، جهانی قابل اعتماد، امن و پیش بینی پذیر را Furlong Hirao برای فرزندان به تصویر میکشد، در چنین محیط پاسخ گو و حساسی است که والدین پیامد مورد انتظار را در برابر رفتار فرزندان خود فراهم میکنند، لذا کودک به این باور می رسد که میتواند بر محیط خویش تأثیر گذاشته و آن را کنترل کند؛ اینجاست که خودکارآمدی شکل میگیرد و فرد توانمندیهایش را باور میکند؛ بنابراین ، میتوان چنین استدلال کرد که والدین سرد، بیعاطفه ، محافظت کننده و کنترل کننده ، با ایجاد محیط ناامن و حاکی از عدم پذیرش ، مانع از آن میشوند که فرزندان به پیامد اعمال و رفتار خویش توجه کنند؛ بنابراین ، در چنین محیطی، شکست های تحصیلی فشارزا و تهدیدکننده و موفقیت های مربوط به تحصیل به دلیل عدم دریافت بازخورد مناسب از سوی والدین ، بیارزش تلقی میشوند و این شرایط زمینه انکار و عدم باور به توانمندیها و در نتیجه ، احساس خودناکارآمدی تحصیلی میشود."